'Let op als je een reis boekt, kosten niet altijd gedekt bij faillissement'
Consumenten die een reis boeken, kunnen hun reissom in sommige gevallen kwijtraken bij een faillissement. De reissom is niet altijd gedekt door een garantiefonds, waarschuwt de Consumentenbond.
Consumenten die een nieuwe boeking maken en die niet betalen met een voucher maar met geld, moeten volgens de Consumentenbond opletten. Normaal gesproken keert de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) de reissom uit als een reisaanbieder failliet gaat. Maar als de reisaanbieder de reis zelf annuleert, bijvoorbeeld vanwege coronabeperkingen, dan dekt de SGR de reissom niet meer. Gaat de reisaanbieder vervolgens failliet voordat hij de geannuleerde reis heeft terugbetaald, dan staan reizigers met lege handen.
'Reisbureaus hopen natuurlijk dat consumenten weer volop gaan boeken. Maar die moeten dan wel goed op de hoogte zijn van de risico’s en rechten, zodat ze een goed geïnformeerde keuze kunnen maken', zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.
Boeking met voucher wel gedekt
Nieuwe boekingen, betaald met vouchers, zijn wel gedekt bij annulering en faillissement van de reisorganisatie. En dat geldt ook voor in 2020 geannuleerde reizen die direct zijn omgeboekt naar een nieuwe datum. Ook consumenten met een voucher met SGR-dekking lopen geen financieel risico. De SGR besloot die dekking uit te breiden van 12 naar 14 maanden, na een gesprek met de Consumentenbond. Voucher-bezitters moeten zich dan wel binnen vier maanden na de vervaldatum op hun voucher melden bij de SGR via 'Claim je voucher'. Die garandeert dan de voucherwaarde totdat de reisaanbieder uitbetaalt.
Radar schreef eerder een artikel over wat je moet weten als jouw voucher (bijna) is verlopen.