NS en ProRail nemen per direct maatregelen bij onbewaakte spoorwegovergangen
De NS en ProRail nemen per direct veiligheidsmaatregelen bij 28 onbeveiligde spoorwegovergangen. Het gaat om onbewaakte overgangen waar veel zwaar wegverkeer oversteekt en het risico op ongelukken groot is. Zes oversteekplaatsen sluiten met spoed en bij vier overgangen mogen treinen alleen nog met een maximale snelheid van 90 km per uur passeren.
Bij nog eens 17 overgangen zonder bomen of knipperlichten (nabo's) vindt de komende weken een extra veiligheidscheck plaats door ProRail om ook daar een maximale snelheid voor treinen voor te bereiden.
Dodelijk ongeval Hooghalen
De maatregelen volgen op het afgeronde onderzoek naar het dodelijke ongeval bij de spoorwegovergang in het Drentse Hooghalen in mei 2020. Toen kwam een sprinter van de NS in botsing met een zwaar landbouwvoertuig. Daarbij kwam de treinmachinist om het leven. Volgens de NS en ProRail is de impact van het ongeval groot. 'Allereerst bij de directe nabestaanden en ook bij zijn collega's en in de spoorsector.'
NS en ProRail zoeken naar alternatieven
De zes niet actief beveiligde spoorwegovergangen (nabo) liggen in de regio Noordoost en sluiten donderdag voor zware voertuigen, zoals tractors. Ze zijn tot het moment van sluiting nog wel te gebruiken voor ander overstekend verkeer. In de tussentijd zoeken NS en ProRail naar een alternatief. Voor één onbeveiligde spoorwegovergang geldt een uitzondering, daar moeten zware voertuigen hun oversteek vooraf melden bij ProRail.
Bij drie overgangen op traject Hoorn-Zaandam en één op traject Den Helder-Heerhugowaard geldt de maximumsnelheid van 90 km per uur voor de trein. Door langzamer te rijden krijgen machinisten en weggebruikers langer de tijd om te reageren en heeft de trein bij een noodsituatie een kortere remweg, zegt de NS. De snelheidsbeperkingen leiden volgens de vervoerder bovendien vrijwel niet tot een langere reistijd voor reizigers.
Vanaf 2024 wil het kabinet de onbeveiligde spoorwegovergangen sluiten of beter beveiligen
ProRail, maar ook het kabinet en onder meer spoorpersoneel willen snel af van alle onbeveiligde spoorwegovergangen, na meerdere ernstige ongelukken. In Nederland zijn er 277 van dit soort overgangen, waarvan 180 openbaar toegankelijk. Daarvan zijn er inmiddels 67 gesloten. Voor 2024 wil het kabinet de onbeveiligde spoorwegovergangen sluiten of beter beveiligen. Hier is inmiddels bijna 200 miljoen euro voor uitgetrokken, laat het ministerie van Infrastructuur weten. Dit jaar gaan 32 overgangen op de schop. Verder wil de Rijksoverheid sneller een overgang kunnen sluiten. Nu gaat de gemeente daar nog over, of bijvoorbeeld een boer als het spoor over zijn erf gaat.