'Let op voor doorverbindnummers BelastingTelefoon'
Na een gesprek met de belastingdienst valt een gepeperde telefoonrekening op de mat. Hoezo, de BelastingTelefoon is toch gratis? Tal van mensen geloven zo door de overheid te zijn misleid. Is er sprake van oplichting? 'Vertrouw belastingtelefoon.nl niet.'
Je zit vast met je aangifte, dus even de belastingdienst bellen. Je zoekt het telefoonnummer op je mobiel en klikt snel in de zoekresultaten. Voor je het weet hang je aan de lijn met een 0906- of 18-informatiedienst, die je aan zijn eigen verhoogde tarief van 0,90 of 1 euro per minuut doorverbindt met het gratis nummer van de BelastingTelefoon. Dit scenario speelt zich elk jaar af bij heel wat mensen.
Overheid heeft er niets mee te maken
'Dit soort doorschakelnummers zijn een hardnekkig probleem', waarschuwt een woordvoerder van Autoriteit Consument en Markt (ACM), de toezichthouder op informatienummers. 'Voor alle duidelijkheid: de overheid werkt niet met deze diensten samen. Waarom zou ze ook? De BelastingTelefoon is gewoon gratis en rechtstreeks te bereiken op 0800–0543.'
Aan het lijntje gehouden
Onder meer het nummer 0906–0400404 is verbonden aan verschillende onbetrouwbare websites die iets met de BelastingTelefoon te maken lijken te hebben, zoals:
belastingtelefoon.nl
belastingtelefoon.info
belastingtelefoonbellen.nl
belastinginformatietelefoon.nl
informatieoverbelastingen.nl
Met één tik op het nummer of de belknop op zo'n site sta je in contact met een medewerker die de instructie kreeg om je langer dan nodig aan de lijn te houden alvorens je door te verbinden met de gratis dienst van de overheid, terwijl het tarief gewoon doortikt.
Doorverbonden aan verhoogd tarief
De sites vermelden wel de belkosten: '90 cent per minuut plus doorgeschakeld gesprek'. Dat mag gewoon: 0906- en andere informatienummers mogen naast de belkosten een hoger tarief aanrekenen, van hoogstens 1 euro per minuut en 45 euro voor het hele gesprek.
Is dit wettig?
Is er dan sprake van oplichting? Toch niet. Doorschakeldiensten mogen gewoon bestaan, zolang hun werking transparant is. 'Wij waken erover dat ze zich aan de regels voldoen en mensen niet misleiden', duidt ACM. Al leveren deze nummers de consument geen enkel voordeel op: wie belt krijgt geen voorrang in de wachtrij of extra advies, alleen een aangedikte telefoonrekening.
In het artikel 'Dure doorschakeldiensten, is dat oplichting?' gaan de collega's van Opgelicht?! dieper in op het misleidende karakter van deze praktijk.