Facebook heft verbod op politieke advertenties Verenigde Staten op
Facebook heeft donderdag een einde aan het verbod op politieke advertenties rond de Amerikaanse verkiezingen gemaakt. Voor het eerst sinds maanden is het weer mogelijk om advertenties over politiek, verkiezingen en sociale kwesties te plaatsen.
"We zijn van plan de komende maanden te gebruiken om beter te bekijken hoe deze advertenties werken, ook om te zien waar verdere wijzigingen nodig zijn", aldus Facebook.
Het Amerikaanse techbedrijf kondigde in de aanloop naar de verkiezingen in de Verenigde Staten in november een verbod op nieuwe politieke advertenties aan. In de weken daarna werden alle politieke reclames geweerd nadat toenmalig president Donald Trump publiekelijk de uitslag van de presidentsverkiezingen aanvocht.
Het bedrijf ging tot de beperking over vanwege een toenemende bezorgdheid dat presidentskandidaten advertenties zouden proberen te gebruiken om kiezers te misleiden over het verkiezingsproces of de resultaten.
Facebook stond begin januari weer enkele politieke advertenties toe rond de verkiezingen voor de Senaat in de staat Georgia. Op 6 januari werd de volledige blokkade weer van kracht. "We stelden dit tijdelijke verbod in na de presidentsverkiezingen van november 2020 om verwarring of misbruik na de verkiezingsdag te voorkomen", schreef het bedrijf.