H&M richt zich met platform Sellpy op markt voor tweedehandskleding
H&M heeft dinsdag het platform Sellpy op de Nederlandse markt gelanceerd. Daar kunnen consumenten terecht voor het kopen en verkopen van tweedehandskleding. Op die manier wil het bedrijf bijdragen aan de verduurzaming van de modesector.
"We zien dat het bewustzijn over en de vraag naar duurzame fashion toeneemt bij onze klanten", zegt Susan Krau van H&M Nederland. Bij het meewerken aan een duurzamere sector is de overgang naar circulair gebruik van textiel een van de belangrijkste doelen van H&M Group. Dit houdt in dat textiel wordt hergebruikt. "Elk kledingstuk dat tweedehands gekocht wordt, bespaart grondstoffen voor onze planeet", zegt de directeur van Sellpy Michael Arnör.
Verkopers kunnen hun tweedehandskleding opsturen naar Sellpy en krijgen bijna 40 procent van de opbrengst. Voor items van meer dan 50 euro krijgen ze een hoger percentage. Sellpy geeft een adviesprijs, maar verkopers kunnen die prijs aanpassen. Verder verzorgt het platform de fotografie van de items en de plaatsing in de webshop.
H&M investeert al sinds 2015 in Sellpy en is sinds kort meerderheidsaandeelhouder. Het platform is vanaf 2014 een succes in Zweden. Sellpy wordt tegelijk met Nederland ook gelanceerd in Oostenrijk.