Google stopt met Apple-volgcode voor advertenties bij iPhone-gebruikers
Google stopt met het gebruik van een identificatienummer van Apple in zijn eigen apps, zoals YouTube en Maps. Met de Apple-code kunnen appbouwers gebruikers op verschillende apparaten herkennen, ook als ze niet zijn ingelogd.
Apple wijst aan elke gebruiker een identificatienummer toe. Deze code kan door apps worden opgevraagd om die persoon gerichter reclames voor te schotelen.
Eerder kondigde Apple aan daar binnenkort strenger mee om te gaan: apps moeten expliciet toestemming vragen om het Apple-nummer op te vragen. Zodra dat beleid ingaat, zal Google de code niet langer gebruiken, maakt het bedrijf woensdag bekend op zijn blog.
Apple laat in een reactie weten dat appontwikkelaars nog steeds toestemming moeten vragen als ze advertenties laten zien en metingen willen uitvoeren die zijn gebaseerd op data van andere bedrijven. Google is van plan die data ook links te laten liggen om aan de voorwaarden van Apple te voldoen.
Google heeft nog altijd alternatieven om gebruikers te volgen, bijvoorbeeld door ze in apps in te laten loggen.
Facebook wel van plan Apple-volgnummers te gebruiken
Facebook, naast Google de grootste verkoper van online advertenties, kondigde in december aan gebruikers wel om de Apple-volgcode te zullen vragen.
"Apple heeft duidelijk gemaakt dat het Facebook in de App Store zal blokkeren als we het venster van Apple niet gebruiken", meldde Facebook destijds.