Nederlandse consument doet meer boodschappen bij Jumbo, minder bij ALDI
In het jaar waarin alle supermarkten goede zaken deden, heeft Jumbo het marktaandeel weten te vergroten, waar ALDI in 2020 juist klandizie heeft verloren op het totaal. Dat blijkt donderdag uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen.
Het aandeel van marktleider Albert Heijn (AH) bleef vorig jaar met 35 procent bijna gelijk aan het marktaandeel van 34,9 procent van een jaar eerder. De totale omzet van de Nederlandse supermarkten bereikte vorig jaar een recordhoogte van 44,7 miljard euro.
Jumbo wist behoorlijk meer marktaandeel naar zich toe trekken. Het bedrijf ging van 21 procent in 2019 naar 21,5 procent in 2020. ALDI verloor 0,4 procent en kwam uit op 5,5 procent. Lidl, de andere grote discounter, bleef op 10,7 procent staan.
Zowel AH als Jumbo kreeg er in 2020 winkels bij. In het geval van de grootgrutter uit Zaandam kwamen er 12 filialen bij en steeg het totaal naar 992. Jumbo groeide met 10 winkels tot 679. ALDI heeft er 496 en Lidl 432. Bij beide bedrijven kwam er vorig jaar een aantal winkels bij.