Europese Commissie opent twee onderzoeken naar reclamepraktijken Google
De Europese Commissie opent twee onderzoeken naar Google en zijn reclamepraktijken. Het eerste onderzoek is gericht op de technologie die daarvoor wordt gebruikt en het tweede onderzoek op de wijze waarop het bedrijf data verzamelt en verwerkt.
Woensdag werd bekend dat de Commissie een vragenlijst van dertien pagina's naar Google heeft verstuurd. De techgigant heeft tot vrijdag de tijd om te reageren.
Een woordvoerder van de Europese Commissie bevestigt dat de vragenlijst onderdeel is van een onderzoek naar het datagebruik van Google. "Het onderzoek heeft betrekking op alle diensten van Google, inclusief digitale advertenties en advertentietechnieken."
De Europese Commissie kijkt naar onder meer de technologie die Google gebruikt voor de verkoop en plaatsing van advertenties op websites van derden. Het gaat daarbij om Google Display Network, een netwerk van uitgevers waarmee Google samenwerkt voor de vertoning van advertenties. De Commissie wil weten hoeveel bedrijven daar gebruik van maken.
Een woordvoerder van Google zegt dat het bedrijf meewerkt aan het onderzoek en benadrukt gebruikers controle te geven over hoe hun gegevens worden gebruikt. "We beperken het delen van persoonlijke gegevens om de privacy van mensen te beschermen."
Google heeft in de afgelopen drie jaar al verschillende hoge boetes gekregen voor onder meer het bevoordelen van zijn eigen zoekmachine, het misbruiken van zijn machtspositie met het mobiele besturingssysteem Android en het belemmeren van concurrerende adverteerders. Het ging in totaal om een boetebedrag van 8,2 miljard euro.