ACM: Bedrijf achter bemiddelingssites overheid mag klanten niet misleiden
Empiru Investments Holding, het bedrijf achter sites als mijnVerklaring.nl en mijnOnlineLoket.nl die bemiddelingsdiensten aanbieden voor aanvragen bij de overheid, moet stoppen met het misleiden van klanten. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maandag.
Websites als mijnVerklaring.nl linken klanten tegen betaling door naar overheidswebsites om bijvoorbeeld een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te bemachtigen. "Zij beweren daarbij ten onrechte dat de aanvraag via hen sneller gaat of een hogere slagingskans heeft", schrijft ACM.
In werkelijkheid werken de websites voornamelijk als doorgeefluik. Die staan vaak hoog in de Google-zoekresultaten en werken veel met advertenties.
Klanten moeten daarna op de overheidssite opnieuw betalen voor een aanvraag. De sites vragen de klant bovendien een goede recensie achter te laten op Trustpilot in ruil voor een gedeeltelijke teruggave van de betaling. "De reviews op Google en Trustpilot zijn daarom niet eerlijk en betrouwbaar tot stand gekomen", aldus ACM.
Empiru Investments moet nu wekelijks een dwangsom van 15.000 euro betalen. Die kan oplopen tot maximaal 150.000 euro. De teller begon op 21 december te lopen en blijft lopen totdat het bedrijf zijn site heeft aangepast om klanten beter te informeren over zijn diensten en identiteit.
Ook wil ACM dat het bedrijf klanten informeert over het recht op bedenktijd. Daarnaast mogen de websites geen invloed uitoefenen op de inhoud van recensies.
"De ACM gaat ervan uit dat consumenten met de juiste informatie in staat zijn de juiste keuze te maken", besluit de Autoriteit Consument & Markt. Als dat het probleem niet oplost, dan pleit de toezichthouder voor strengere maatregelen.