Auto delen via Blablacar: hoe werkt het?
Een weekend naar Parijs of vrienden bezoeken in Berlijn. Behalve het vliegtuig, de trein of de eigen auto kun je ook een zitplaats boeken bij iemand die erheen rijdt. Via Blablacar bijvoorbeeld.
Een artikel uit consumentenmagazine RADAR+
Het nieuwe liften heet ridesharing. Het komt erop neer dat je met iemand meerijdt die toch die kant opgaat. En waar je door je duim op te steken het avontuur opzoekt, kies je vandaag de dag voor iets meer zekerheid door een rit te zoeken op internet. Het is milieuvriendelijk en goedkoop. Maar het zou niet heel veel euro’s schelen, zo blijkt uit een peiling.
De grootste en eigenlijk enige serieuze aanbieder op dat vlak is Blablacar. Dit van oorsprong Franse bedrijf noemt zichzelf op de site 'een betrouwbaar community-based carpool platform dat bestuurders met vrije plaatsen in contact brengt met passagiers op zoek naar een rit'. Een tussenpersoon dus, die vraag en aanbod koppelt.
Zo werkt het delen van je auto via Blablacar
Het werkt simpel. Iemand die zitplaatsen in zijn auto wil verkopen, biedt de rit aan via de app of de website van Blablacar. Daarbij bepaalt hij een prijs, waarvoor Blablacar overigens wel een richtlijn geeft (ongeveer 5 tot 6 euro per 100 km). Heeft hij de rit online gezet, dan kunnen anderen een zitplaats reserveren. Zij krijgen een totaalprijs te zien, waarin ook de kosten van Blablacar zijn berekend, meestal bedragen die zo'n 18 tot 20 procent van de prijs die de bestuurder vraagt. Zo levert een verkochte zitplaats voor een rit naar Parijs de chauffeur 35 euro op en betaalt een passagier in totaal 41,50 euro aan Blablacar. Het verschil is voor Blablacar.
Een chauffeur kan ook meer vragen dan de richtprijs maar daarmee prijst hij zichzelf uit de markt, omdat passagiers hem dan links laten liggen en kiezen voor goedkopere aanbieders. Blablacar is actief in 22 landen en heeft meer dan 30 miljoen leden, zo meldt de website. 'Voor ons een aantrekkelijke partij om mee samen te werken', zegt Bart Stroobants, programmamanager mobiliteit bij de ANWB. 'Carpoolen leidt tot minder files, minder parkeerdruk en minder CO2-uitstoot. Om de keuzevrijheid van onze leden op het gebied van mobiliteit te vergroten, zijn we in 2010 begonnen met het platform Samenrijden.nl. Maar na een tijdje bleek dat voor een goedwerkende en klantvriendelijke website behoorlijk complexe ICT nodig was.'
Lastig in contact komen met Blablacar
Toen Blablacar op het toneel verscheen in Nederland werd er door de ANWB naar samenwerking gezocht. Gebruikers van de ANWB-routeplanner krijgen sinds september vorig jaar bij ritten van meer dan 75 kilometer ook de suggestie om de rit te delen en daarmee geld te besparen. Zo geeft de site aan dat een rit van Amsterdam naar Maastricht met drie passagiers een besparing van 42 euro oplevert.
Volgens Stroobants klikken duizenden mensen per maand door naar blablacar.nl, maar exacte cijfers over het aantal gerealiseerde ritten heeft hij niet. Blablacar vast wel, dus daarom zoeken we een telefoonnummer op de site. Zonder resultaat. Wel vinden we een speciaal mailadres voor journalisten maar na drie contactverzoeken krijgen we nog steeds geen reactie. Ook een vraag als geregistreerd lid, een tweet naar het Twitter-account en een mail aan het hoofdkantoor in Frankrijk leveren niets op. Pas na twee weken komt er een reactie: we kunnen drie (!) dagen later bellen met de manager Benelux. Maar op het afgesproken tijdstip krijgen we tot drie keer toe een voicemail.
Dat komt Kostik Tegel (28), eigenaar van de site vacaturesvia.nl, bekend voor. Als ervaren gebruiker probeerde hij ook ooit eens contact te zoeken met Blablacar, eveneens tevergeefs. 'Dat is ook wel typisch Frans. Over klantenservice wordt daar iets anders gedacht dan in Nederland.' Toch is Tegel over het algemeen dik tevreden over de Franse carpooldienst. 'Tot vorig jaar deed ik een bachelor business & marketing in Dijon en pendelde ik regelmatig tussen Frankrijk en Nederland. Met de trein was ik voor een retour 250 tot 300 euro kwijt, via Blablacar zo'n 80 euro.'
En je ontmoet nog eens iemand
Tegel vertelt dat er in Frankrijk speciale meetingpoints langs de opritten van snelwegen zijn waar Blablacars hun passagiers oppikken. 'Ridesharing is daar veel meer ingeburgerd dan hier. Dat komt vooral omdat de afstanden tussen Franse steden groot zijn, waardoor het heel lonend is om een rit te delen. In Nederland zijn de afstanden kleiner waardoor je dan toch eerder de trein pakt, ook omdat de verbindingen goed zijn. Maar voor stedentrips in het buitenland is het wel weer heel aantrekkelijk.'
In de tijd dat Tegel in Dijon studeerde, reed hij ook weleens mee met Aurélie Costa, een Franse juriste die in Nederland werkt en woont en die regelmatig met haar eigen auto van Amsterdam naar haar familie in de buurt van Lyon rijdt. Voor haar is geldbesparing het belangrijkste motief, maar ook de sociale factor speelt een rol. 'Het is leuk om op deze manier mensen te ontmoeten. Bovendien doodt het de tijd. Zo'n rit van tien uur naar mijn familie gaat een stuk sneller als je gezellig aan het kletsen bent.'
Ben je een Bla of een Blablabla?
Gebruikers kunnen in hun profiel aangeven of ze niet zo van praten houden (bla), een gemiddelde prater zijn (blabla) of de oren van je hoofd kletsen (blablabla). Yvette Gumbs (43), galeriehouder en kunstblogger uit Nijmegen, behoort tot de laatste categorie. 'Ik reis voor mijn werk vaak naar België. In een Blablacar ontmoet je veel verschillende mensen. Vaak blijft het bij een eenmalig contact maar soms is het ook meer. Zo was er ooit een medepassagier met wie het heel goed klikte. Ze deed de kunstacademie in Praag en ze liet me haar werk zien. Dat viel bij mij zo in de smaak dat ze uiteindelijk in mijn galerie heeft geëxposeerd.'
Ook Kostik Tegel heeft tijdens zijn reizen bijzondere dingen meegemaakt. 'Ik herinner me een ontzettende aardige vent met wie een vriendin en ik een biertje hebben gepakt op een terras in Antwerpen en later de Gay Pride in de Amsterdamse grachten hebben bekeken.' Als chauffeur heeft Aurelie Costa veel verschillende mensen in de auto gehad, van piloten tot yogaleraren en van Macedoniërs tot Chilenen. 'Maar ook vijf konijnen van een speciaal ras’, lacht ze. 'Die waren van een vrouw die ze speciaal in Nederland had gekocht. Ze boekte een plaats voor haarzelf en een voor haar vijf nieuwe huisdieren.'
Ladies Only-filter: liever niet met een man meerijden
Via de site van Blablacar en andere sociale media kun je veel te weten komen over de chauffeur en de medepassagiers. Een groot voordeel volgens de gebruikers. Tegel: 'Je vindt er onder meer reviews waardoor je vrij goed kunt checken om wat voor persoon het gaat.' Toch heeft hij ook weleens een 'mindere' rit. 'Dat zijn dan vaak mensen bij wie je merkt dat ze het eigenlijk alleen maar voor het geld doen. Maar goed, dat hoort er een beetje bij, dat zie je ook bij andere deeldiensten zoals Airbnb.'
Yvette Gumbs heeft vroeger veel gelift. 'Destijds vond ik weleens eng om bij een volslagen vreemde in de auto te stappen. Blablacar voelt als alleenreizende vrouw toch veiliger omdat je van alles kunt lezen over de persoon bij wie je een zitplaats in de auto reserveert.' Ook over de rijstijl van haar chauffeurs heeft Gumbs niets te klagen. Wel kunnen mannelijke chauffeurs 'zich agressief gedragen in het verkeer'. Toch zal dat haar er niet van weerhouden een plek in een mannenauto te reserveren. Anders kan ze altijd nog het Ladies Only-filter op de Blablacar-site gebruiken, speciaal voor vrouwen die liever niet met mannen (mee)rijden.Dit artikel is eerder gepubliceerd in Radar+, Zomer 2017, nummer 3