Deze elektrische auto's zijn nog leverbaar tegen lage bijtelling
Met nog maar een aantal dagen te gaan, begint de tijd serieus te dringen, maar toch is het voor zakelijke rijders ook nu nog mogelijk om een elektrische auto met 8 procent bijtelling te bestellen. Om het keuzeproces wat te vergemakkelijken: een handig overzicht van de elektrische auto's die je nog in 2020 kunt rijden.
De showrooms zijn gesloten en het jaar is bijna voorbij, maar de autoverkoop gaat wel door. Met proefritten en services aan huis weten autodealers om te gaan met de situatie, zeker als er elektrische auto's in het spel zijn. Het is immers van groot belang die auto's zo snel mogelijk bij de klant te krijgen.
Op 1 januari 2021 stijgt de bijtelling op deze auto's van 8 naar 12 procent. Bovendien geldt de lage bijtelling dan tot een bedrag van 40.000 euro, waar die grens dit jaar nog op 45.000 euro ligt.
Ook na 1 januari nog mogelijkheden
Nu wil dat gelukkig niet zeggen dat er na 1 januari geen mogelijkheden meer zijn. Voor de bijtelling is de Datum Eerste Toelating (DET) leidend, niet de datum van de tenaamstelling. Een auto die in 2020 een kenteken heeft gekregen geniet dus ook in 2021 van de huidige voordelen. Toch is het voor wie nog 8 procent bijtelling wil zaak om snel te handelen. De voorraad is beperkt, de vraag is (ondanks alles) groot.
Het onderstaande overzicht is geheel gebaseerd op de voorraden van de merken zelf. Een eventuele voorraad van een leasemaatschappij wordt hierin dus niet meegeteld. In het overzicht beperken we ons tot auto's van maximaal 60.000 euro. Dat is meer dan de bijtellingsgrens van 45.000 euro, maar de Tesla Model 3 en Polestar 2 hebben voldoende aangetoond dat dat de toekomstige bestuurder niet zal weerhouden. De enige uitzonderingen op de 60.000 euro-grens zijn een aantal exemplaren van de Tesla Model 3 - een Long Range-versie met wat opties is nu eenmaal duurder - maar er is ook nog genoeg keuze uit minder dure exemplaren.
Om inzichtelijk te maken welke elektrische auto's met een kenteken uit 2020 nog leverbaar zijn, zijn we ten eerste alle online voorraden afgegaan. Bij onder meer Volkswagen, Tesla en Peugeot is op die manier direct inzichtelijk hoe het ervoor staat met de voorraad. Bij andere merken is dat minder helder, maar importeurs kunnen desgevraagd wel een inschatting geven.
Voorraadkoning is Volkswagen
De merken met ruim voldoende voorraad zijn Aiways, BMW (alleen i3), DS, Hyundai, Lexus, Mazda, MG, Mini, Nissan, Opel (Corsa-e), Peugeot, Renault, SKODA, Smart en Tesla. De aantallen variëren van een handvol tot nog 124 stuks in het geval van de Opel. Weer andere merken doen geen uitspraak over de aantallen, maar laten simpelweg weten dat je een model kan krijgen, zoals Mazda en Lexus.
De absolute voorraadkoning is echter Volkswagen. De hoeveelheid ID.3's die dat merk momenteel naar ons land haalt, is ongekend. Op het moment van schrijven staan er maar liefst 790 in Volkswagens online 'Stocklocator', dus wie er nog een wil, heeft uitgebreid de keuze.
Bij Kia is de situatie heel anders. Alleen van de e-Soul zou hier en daar nog een exemplaar bij een dealer kunnen staan, voor de e-Niro heeft de importeur geen hoop meer. Voor een Honda e moet je je tevredenstellen met showroomauto's.
Bij Polestar kun je het helemaal vergeten. Het kan daar nog tot half 2021 duren voordat een nu bestelde auto wordt afgeleverd en van enige voorraad is geen sprake. Wie toch graag in een Volvo-product wil rijden, kan nog wel een belletje wagen voor een Volvo XC40 P8 Recharge. De volledig elektrische XC40 is er pas net, maar toch staan hier en daar nog wat exemplaren op een berijder te wachten.