6 tips voor als je de verkoper aan de deur niet helemaal vertrouwt
Wat kun je doen als je de verkoper aan de deur niet helemaal vertrouwt? Maryse Oranje van De Vos Advocaten en Els Prins van MKB-Nederland geven zes tips.
In de video hieronder geven twee deskundigen hun adviezen in het kader van Radars item over Inhoofdzaak, dat ondernemers opzadelt met ongewenste zakelijke energiecontracten. Ze zijn grotendeels ook van toepassing op particulieren.
Tips van Maryse Oranje (De Vos Advocaten)
Neem het gesprek op
Vaak gaat een verkoopgesprek vooral erg snel. Wanneer je het gesprek – met toestemming van de verkoper – opneemt, kun je dit altijd later op je gemak nog eens terugluisteren. Een ander voordeel hiervan is dat je ook bewijs hebt dat een mooie aanbieding of toezegging daadwerkelijk is gedaan.
Vraag legitimatie
Als iemand aan de deur komt die zich uitgeeft namens een bepaald bedrijf, vraag dan altijd om legitimatie waaruit blijkt dat de persoon aan de deur daadwerkelijk werkzaam is bij het bedrijf.
Teken überhaupt niks aan de deur
Je kunt natuurlijk altijd het zekere voor het onzekere nemen en gewoon niks aan de deur tekenen. 'Zo voorkom je in elk geval dat je de fout in gaat,' aldus Oranje.
Tips van Els Prins (MKB-Nederland)
Vraag de overeenkomst zwart op wit
Teken niet voordat je de overeenkomst zwart op wit hebt. Dan heb je altijd iets om op terug te grijpen.
Doe alleen zaken met mensen / bedrijven die je echt goed kent
'Een heel triest advies eigenlijk', zegt Prins.
Gebruik bedenktijd
Mocht je na dit alles nog twijfelen over het bedrijf of de aanbieding, vraag om bedenktijd voordat je besluit om eventueel te tekenen. Gebruik die tijd om vervolgens naar het bedrijf te informeren bij de Fraudehelpdesk en bijvoorbeeld collega-ondernemers (als het om een zakelijke aanbieder gaat). Kennen zij het bedrijf? En wat is hun indruk? Ook kun je in deze tijd zelf nog even goed over de aanbieding nadenken natuurlijk.