Banken gaan slachtoffers spoofing onder voorwaarden compenseren
Banken beloven dat zij klanten onder een aantal voorwaarden compensatie betalen als zij slachtoffer zijn geworden van 'spoofing'. Minister Wopke Hoekstra van Financiën heeft daar afspraken over gemaakt met de financiële sector.
Spoofing is een vorm van fraude waarbij criminelen mensen geld afhandig maken door zich in sms- of chatberichten of via de telefoon voor te doen als een medewerker van de bank. Radar besteedde in november van dit jaar in de uitzending aandacht aan deze oplichtingsvorm, die dit jaar al voor zo'n twintig miljoen euro schade heeft gezorgd.
Omdat bij deze vorm van fraude 'de betaling wettelijk gezien door de klant zelf is geïnitieerd' zijn banken niet verplicht tot compensatie van de schade. Sommige banken bieden die uit eigen beweging wel aan, maar daar bestonden tot dusver geen vaste afspraken over. De Tweede Kamer riep Hoekstra kort geleden op desnoods de wet aan te passen om daar verandering in te brengen.
'Aantoonbaar en overtuigend' sprake van misbruik
Voorwaarde voor compensatie is wel dat er 'aantoonbaar en overtuigend' sprake is van misbruik door de naam of het telefoonnummer van de bank. Het slachtoffer moet daarnaast aangifte hebben gedaan bij de politie en een kopie van het proces-verbaal daarvan aan de bank verstrekken. De vergoedingsregeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 bij ING, ABN AMRO, Rabobank en de Volksbank.
Een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zegt dat oplichters met spoofing heel overtuigend te werk gaan. Radar stelde in de uitzending dat de totale schade dit jaar geschat wordt op zo'n twintig miljoen euro.
Vraagtekens bij datum van 1 januari
De Consumentenbond is blij met de toezegging van de banken, maar wijst wel op losse eindjes. 'Het is heel goed nieuws, zo vlak voor kerst, voor heel veel mensen. Daar zijn we blij mee. We zetten wel onze vraagtekens bij de datum 1 januari 2020. We weten dat ook mensen voor die tijd zijn gedupeerd. Waarom zou je die niet vergoeden? Daar willen we meer duidelijkheid over. Net als over toekomstige gevallen', zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
Bekijk in onderstaand fragment het item uit de uitzending over spoofing van Radar terug.