Consumentenbond verzamelt klachten over Nintendo Switch-controller
De Consumentenbond gaat klachten verzamelen van mensen die problemen ondervinden met de controller van hun Nintendo Switch. Dat doet de bond met nog acht andere consumentenorganisaties in Europa.
De consumentenbonden doen onderzoek naar een technisch probleem dat 'Joy-Con drift' wordt genoemd. Dit probleem ontstond net na de introductie van de Nintendo Switch in 2017. Hierdoor bewegen personages in het spel zonder dat de controller wordt aangeraakt, omdat het pookje niet goed zit.
"We doen de oproep omdat we signalen krijgen dat de Switch niet zo lang meegaat als consumenten zouden mogen verwachten", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Bovendien zijn de opties om de console te repareren beperkt, waardoor consumenten gedwongen zijn tot dure vervangingen."
De Consumentenbond heeft een speciale webpagina geopend waarop mensen hun klachten kunnen doorgeven. "De reacties gebruiken we om te bepalen welke verdere actie we ondernemen", zegt Molenaar.
Ook consumentenorganisaties uit België, Frankrijk, Griekenland, Italië, Noorwegen, Portugal, Slovenië en Slowakije doen mee met de actie. In Frankrijk en België kwamen tot nu toe bijna duizend klachten over de Switch-controller binnen.