Consumententip: Phishingmails: trap er niet in!
Internetcriminelen worden steeds inventiever en sturen steeds slimmere mails om aan jouw persoonlijke gegevens te komen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Stel: je ontvangt een mail, ogenschijnlijk van jouw bank, met daarin een linkje. De mail ziet er authentiek uit en wanneer je op de link klikt, lijk je op de website van jouw bank terecht te komen. Vaak volgt de vraag om jouw inloggegevens te controleren. Trap daar niet in!
Het kan ook zijn dat je een mailtje ontvangt van post.nl over een pakketje dat bezorgd wordt. Bij de mail zit een klein bestand waar alle informatie in zou staan. Open het niet!
Dit zijn twee voorbeelden van keurige mails, zonder rare spelfouten of gekke logo’s. De mail kan zelfs aan jou persoonlijk geadresseerd zijn. Maar controleer je daadwerkelijk jouw inloggegevens, of open je het bestandje, dan is de kans groot dat jouw persoonlijke gegevens in handen vallen van internetcriminelen, met alle gevolgen van dien.
Goed om te weten
Waar kan je op letten om te voorkomen dat je in het zogenaamde ‘phishing’ trapt?
Banken, creditcardmaatschappijen en andere bedrijven vragen nooit in een e-mail om jouw persoonlijke gegevens. Zelfs niet als die aan jou persoonlijk geadresseerd is.
Phishingmails spelen vaak in op angst om opgelicht te worden. 'U moet nu uw wachtwoord veranderen, anders kunt u niet meer bij uw account.' Zoiets zal geen enkele bank van je vragen.
Vertrouw je het niet helemaal, kijk dan eens op de echte website van het bedrijf dat je leek te mailen. Zijn er veel phishingmails in omloop, dan zal het bedrijf daar melding van maken. En je kan altijd contact opnemen met de klantenservice.