Dit zijn de nominaties voor het meest misleidende product in de supermarkt
Vijf supermarktartikelen zijn door de organisatie foodwatch genomineerd voor het Gouden Windei, de 'prijs' voor het meest misleidende voedselproduct. Nutella Cups van Ferrero en Appelsientje Vers geperst sinaasappel van Riedel maken kans op de prijs, evenals Be-Kind Protein (Mars), Philadelphia truffel (Mondelēz) en Zonnatura Groene thee Açai (Wessanen).
'Kandidaten passen vaak hun product aan naar aanleiding van een nominatie. Vorig jaar paste Albert Heijn de twee producten waarmee het supermarktbedrijf was genomineerd aan tijdens de stemperiode', aldus foodwatch. Vorig jaar was het Gouden Windei voor Kleine Keuken Chocopasta voor baby's, in 2018 won Smartwater van Coca-Cola.
Waarom zijn de producten genomineerd?
Appelsientje Vers geperst wordt volgens foodwatch gemaakt van sapconcentraat en is maandenlang houdbaar, dus zeker niet vers. 'Met de proteïnereep van Mars suggereert het bedrijf een sportieve en gezonde levensstijl, maar de reep bestaat voor de helft uit vet en suiker', aldus de organisatie.
In Philadelphia truffel zit maar 0,07 procent zomertruffel. Dit is tot ruim vijftig keer minder dan andere voedsingsmiddelen met truffel.
Nutella Cups noemt foodwatch 'geldklopperij, waarbij het milieu en de consument de prijs betalen. De cups kosten omgerekend ruim vijftien euro meer per kilo dan gewone glazen potten van de hazelnootpasta. Daarbij is het met veel plastic verpakt.
Wessanen stopt in de Zonnatura Groene thee Açai slechts 0,5 procent van de naamgever en hoofdsmaakmaker van het product. 'Hoezo zit er wel 40 procent van de goedkopere Aronia-bes in? Een klassiek lok-ingrediënt!', stelt foodwatch.
Het publiek kan via www.goudenwindei.nl stemmen.
Hoe kun je je wapenen tegen misleiding op voedseletiketten?
Waar kun je op letten om te voorkomen dat je misleid wordt? In onderstaand artikel van Radar geeft foodwatch je handige tips.