'90 procent onderaannemers pakketbezorgers heeft zaken niet op orde'
Bij negen van de tien onderaannemers van verschillende pakketbezorgers is er sprake van misstanden. Dat meldt het NRC Handelsblad naar aanleiding van onderzoek van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). In het artikel worden PostNL, DHL, DPD en GLS genoemd als de vier grootste pakketbezorgers die de onderaannemers inhuren.
In totaal zijn tachtig koeriersdiensten en onderaannemers van deze postbedrijven onderzocht.
Constateringen
Volgens de inspectie worden fictieve ondernemingen ingezet om geld weg te sluizen. Ook rijden er 'werklozen' in de bezorgbussen die een uitkering ontvangen en zijn er chauffeurs zonder geldige verblijfspapieren werkzaam. Het onderzoek werd ingesteld na verschillende meldingen. 'In 2019 droeg de inspectie drie onderzoeken in de pakketbranche over aan justitie', aldus de krant.
Reactie pakketbezorgers
DHL zegt zich niet te herkennen in de bevindingen van de inspectie. Het bedrijf heeft een systeem van 'checks and balances'. 'Dit kan niet over DHL gaan. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.'
PostNL verklaart tegenover het NRC dat ze onlangs de jaarlijkse inventarisatie hebben afgerond. 'Twaalf medewerkers besloten niet mee te werken en de samenwerking met PostNL op te zeggen. Met vier bezorgondernemers is de samenwerking beëindigd, omdat zij niet konden aantonen dat ze hun zaken op orde hadden.' DPD heeft aangegeven eerst een brief van de inspectie te willen bekijken alvorens antwoord te geven.
'Lastig te onderzoeken of ze ervan op de hoogte zijn'
Volgens de inspectie is het lastig om te onderzoeken of de vier grote pakketbezorgers weten dat de regels overtreden worden, of dat ze het 'toestaan omdat de business door moet gaan'. De bestaande maatregelen zouden niet sluitend zijn, zo wordt geconcludeerd. 'Wij zien dat sommige pakketbezorgers nergens als werknemer van de onderaannemers staan geregistreerd.'