Ook Rabobank sluit meer filialen
De lage rente, veranderend klantgedrag en corona nopen Rabobank tot een nieuwe reorganisatie, waarbij het mes stevig in het kantorennetwerk gaat. Door het aantal filialen verder in te krimpen en de aansturing van lokale banken nog meer te centraliseren hoopt de bank de winst op peil te houden en beter grip te krijgen op de risico's. Eerdere ingrijpende veranderingen in de coöperatieve structuur hebben de kosten wel teruggedrongen, maar de inkomsten onvoldoende opgekrikt.
Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken die het FD in handen heeft. De nieuwste plannen, bankieren 3.5 gedoopt, zijn volgens de directie hard nodig om in te kunnen spelen op de vele uitdagingen die op banken afkomen.
'Klanten efficiënter bedienen'
'Uit de nieuwe organisatiestructuur komt geen hogere winstdoelstelling rollen', zegt topman Wiebe Draijer in een toelichting. 'Maar door de daling van de rente lopen de inkomsten terug. Dat moet wel worden opgevangen door onze klanten efficiënter te bedienen. Dat kan niet meer met hetzelfde aantal kantoren. En dat hoeft ook niet. We zijn waar onze klanten zijn en komen. Dat kan bijvoorbeeld zijn in een winkel, festival of bibliotheek.'