Rekeningrijden: lagere CO2-uitstoot en kortere files, blijkt uit onderzoek
Rekeningrijden leidt tot een lagere uitstoot van CO2 en stikstof en files worden korter. Ook rijden mensen minder kilometers omdat ze minder snel de auto pakken. Dat blijkt uit tussentijdse resultaten van een onderzoek dat het ministerie van Financiën heeft laten uitvoeren.
In het onderzoek zijn verschillende scenario's uitgewerkt. Volgens het uiterste scenario kan de maatregel 24 procent van zowel CO2 als stikstof schelen. Ook zouden de 'verloren uren' door files worden teruggedrongen met maximaal 68 procent. Daarnaast zou men de auto vaker laten staan en daardoor tot 15 procent minder kilometers maken.
Nog geen besluit over maatregel
Deze kabinetsperiode wordt nog geen besluit genomen over de maatregel. Sowieso duurt de implementatie ervan nog minstens 9 tot 10 jaar, schrijft staatssecretaris Vijlbrief aan de Tweede Kamer.
De gevolgen van de coronacrisis zijn niet meegenomen in het onderzoek. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) is er nu minder verkeer omdat meer mensen thuiswerken. Zij roept werkgevers op flexibeler om te gaan met werktijden zodat er in de spits minder files zijn.
De minister, die altijd tegenstander van rekeningrijden is geweest, wil dat ook elektrische rijders gaan betalen als rekeningrijden wordt ingevoerd. 'Anders is het niet eerlijk.' Wel biedt het rapport volgens haar 'bouwstenen' voor de komende kabinetsformatie.