Toezichthouder: Klant beter geïnformeerd bij aankoop van slim apparaat
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet dat de winkelketens bol.com, Coolblue en MediaMarkt hun klanten voor aankoop van slimme apparaten beter informeren over software-updates. Een jaar geleden vond de toezichthouder dat dat onvoldoende gebeurde.
De ACM onderzocht eind 2019 in hoeverre online winkels informatie over software-updates van slimme apparaten aanboden. Het gaat daarbij niet alleen om telefoons en tablets, maar bijvoorbeeld ook om slimme thermostaten en speakers.
Uit de inventarisatie bleek dat klanten voor aankoop onvoldoende door bol.com, Coolblue en MediaMarkt werden geïnformeerd. De ACM heeft hen daarop aangesproken. Volgens de toezichthouder is het belangrijk dat mensen voor de aanschaf goed op de hoogte worden gebracht, "omdat slimme apparaten zonder updates onveilig en soms zelfs onbruikbaar worden".
Inmiddels hebben de webwinkels voor verbetering gezorgd, concludeert de ACM. De toezichthouder noemt het belangrijk dat mensen tijdig worden geïnformeerd over software-updates, bijvoorbeeld hoe vaak de updates er komen en hoe lang de apparaten ondersteund blijven.
De ACM noemt het uitbreiden en verbeteren van de informatie door de bedrijven "een stap in de goede richting die ook nog door andere partijen gezet moet worden". Er loopt nog onderzoek naar een ander bedrijf.