Consumententip: Recht op een deugdelijk product
Als je een product koopt, heb je recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Je moet het product gedurende een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken.
Voldoet jouw product niet aan de eisen, ga dan altijd eerst terug naar de winkel waar je het hebt gekocht en probeer samen met de verkoper een oplossing te vinden. Ontbreekt er een onderdeel, dan moet de verkoper je dat onderdeel geven.
Is jouw product defect of werkt het niet goed, dan heb je recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd geregeld worden. Je kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product.
Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. Deze keuze mag hij zelf maken. De verkoper moet de reparatie wel verrichten zonder dat je daar veel last van hebt en het mag niet te lang duren. Behalve als je tijdens de reparatie van de verkoper een ander product mag lenen om de overlast te verminderen.
Voor een reparatie of een nieuw product hoef je niet bij te betalen. Wil de verkoper dat wel, dan mag je de koopovereenkomst ontbinden. Je hebt er dan recht op dat je je geld retour krijgt.