Consumententip: Kopen via internet
Er zijn steeds meer consumenten die allerlei producten kopen via een webshop. Maar waar moet je op letten als je iets koopt via internet? En wat zijn jouw rechten bij een online aankoop?
Op de website moet duidelijk zijn op welk moment je iets koopt. Tot wanneer kun je doorklikken zonder verplichtingen? De verkoper moet dit duidelijk maken met een stappenplan.
Als je iets koopt via internet, heb je recht op zeven werkdagen bedenktijd nadat je het product ontvangen hebt. Ook moet de verkoper duidelijke en begrijpelijke informatie geven. De verkoper moet je op twee momenten informatie geven: voordat je de koop sluit en nadat je de koop hebt gesloten. Nadat je de overeenkomst hebt gesloten, moet de verkoper je een bevestiging sturen. Zo weet je dat de bestelling is aangekomen.
Overeenkomst ontbinden
Krijg je tijdens het bestellen geen overzicht van de prijs en hoe je het product krijgt? Of krijg je geen bevestiging van jouw bestelling? Dan mag je de koopovereenkomst ontbinden. Dat betekent dat je de verkoper laat weten dat je het product toch niet koopt. Deze regel geldt alleen als je iets koopt in een webwinkel.
Koop je bij een webwinkel uit een ander land van de Europese Unie, dan gelden er dezelfde regels als in Nederland. Bij webwinkels buiten de EU gelden deze regels niet, dus wees bewust van dit risico als je daar iets wilt aanschaffen.