Consumententip: Veranderingen webshopregels
Onlangs is een Europese richtlijn van kracht gegaan die beoogt dat Europese consumenten online overal dezelfde rechten krijgen. Dit betekent dat veel Nederlandse webshophouders hun voorwaarden moeten aanpassen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de richtlijn?
Het gegeven dat de consumentenrechten gelijk worden getrokken betekent voor veel webshophouders in Nederland dat zij hun regels moeten versoepelen. Hiervoor krijgen zij tot juni 2014 de tijd, zo schrijft bc.nl.
Er verandert dus het een en ander, onder andere met betrekking tot de betaalverplichting en garantie. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de richtlijn?
Gegevens
Vanaf juni is de verkoper verplicht enkele gegevens te melden. Dit moet gebeuren voordat de aankoop wordt gedaan. Zaken die vermeld dienen te worden zijn de volgende: de naam van de verkoper, de prijs van het product of de dienst, de verzendkosten en de betaalwijzen.
Verder moet de consument de aankoopvoorwaarden kunnen opslaan op een 'duurzame gegevensdrager' zoals een USB-stick. Toesturen via een e-mail mag voortaan ook.
Verlenging bedenktijd
De consument heeft voortaan 2 weken bedenktijd. Voorheen was dit een week. Binnen de herroepingstermijn mag de klant het bestelde product terugsturen zonder redenen op te geven. Wel geldt hier dat producten als tijdschriften en bederfelijke waren uitgezonderd zijn. Het is aan de verkoper de klant te informeren over de termijn, anders heeft de klant het recht het product terug te sturen tot 1 jaar na aankoop.
Retourneerkosten
Voordat de verkoopovereenkomst wordt gesloten, moet de verkoper voortaan expliciet vermelden wanneer de consument zelf moet betalen voor het eventueel terugsturen van een product. Tevens moet hij vermelden wat de kosten hiervan zijn.
Naast het verschaffen van deze informatie is de verkoper verplicht om een formulier te geven dat nodig is om het product terug te sturen. Dit formulier is een Europees model en móet gegeven worden, ook al vraagt de consument hier niet om. Het formulier mag zowel digitaal als op papier gegeven worden. Wordt het formulier niet gegeven, dan wordt de bedenktijd tot 1 jaar verlengd.
Garantieplicht
Als het geleverde product niet aan de eisen voldoet, heeft de consument recht op reparatie of een vervangend product. Ook hiervoor geldt: de verkoper moet de consument informeren over deze wettelijke garantieplicht voordat de overeenkomst wordt gesloten. Momenteel is het nog zo dat deze informatie achteraf verstrekt mag worden bij de koop op afstand.
Vakjes aanvinken
Het vooraf aanvinken van vakjes zonder dat de consument hiermee instemt, mag niet langer. Wordt dit toch gedaan, dan is de consument niet gebonden en ontstaat er een recht op terugbetaling. Er geldt echter een uitzondering: wanneer het een gratis dienst betreft mogen vakjes nog wel vooraf aangevinkt worden.
Betaalverplichting
De verkoper moet de consument duidelijk laten erkennen dat hij een betalingsverkoop aangaat, bijvoorbeeld door middel van een bestelknop met de tekst 'bestelling met betalingsverplichting'. De consument is niet aan de overeenkomst of bestelling gebonden als de verkoper deze regel niet in acht neemt.