Consumententip: Ontmasker neprecensenten
Radar besteedde in 2012 aandacht aan nep-productrecensies bij Nederlandse webwinkels. Toen bleek het kinderlijk eenvoudig positieve reviews te genereren bij onder andere bol.com.
Heb je een nieuwe televisie, koelkast of stofzuiger op het oog? Dan is het fijn als je op de mening van anderen kan rekenen die het product al in bezit hebben. Helaas zijn er ook veel mensen actief die onwaarheden of onterecht positieve recensies plaatsen om de verkoop te stimuleren. Hoe herken je de echte mening van een behulpzame consument en weet je de neppe achter je te laten? Radar geeft 7 tips.
Zeven tips:
1. Hecht weinig waarde aan sterren
Het maximaal aantal sterren bij een product is vaak verwaarloosbaar. Dat staat namelijk gelijk aan: uitmuntend. Het product kan dus niet beter. Vaak zijn reviews met drie of vier sterren beter onderbouwd en laat een tevreden gebruiker nog wat tips over voor verbetering van het product.
2. Haal enkele woorden van de recensie door een online zoekmachine
Komt de recensie op meerdere webwinkels / platforms terug, dan bestaat er een grote kans dat de review niet betrouwbaar is. Waarom zou één persoon op zoveel mogelijk sites de loftrompet luiden?
3. Bekijk meer recensies van dezelfde persoon
Heeft één persoon in zeer korte tijd meerdere recensies geplaatst bij uiteenlopende artikelen? Dan kan diegene wellicht voor de betreffende webwinkel werken om zo de verkopen wat op te krikken.
4. Let op de schrijfstijl
Een goede recensie schrijven kan lastig zijn, maar het benoemen van het merk hoeft eigenlijk maar één keer. Komt in dezelfde recensie de fabrikant wel erg vaak voor, dan moeten de alarmbellen bij je gaan rinkelen. De schrijver van deze review wil blijkbaar dat de zoekmachines het oppikken. Ook wanneer de schrijfstijl niet overeenkomt met de rest van de gebruikers op de site, is dit een voorteken aan de wand. Haal de tekst dan ook door een zoekmachine om er zeker van te zijn dat die niet ergens anders opduikt.
5. Weinig tekst
Sommige mensen hebben aan één zin genoeg om hun mening te verkondigen, maar als je echt inhoudelijk wilt ingaan op het product, is dat niet genoeg. Let daarom ook vooral op de tekst die er wél staat. Zegt het wat over de werking van het product? Gaat de schrijver in op andere merken of varianten?
6. Controleer de gebruikersnaam
Het zal niet de eerste keer zijn dat een marketingmedewerker gewoon onder zijn of haar eigen naam de recensie schrijft. Vaak is het intikken van de voornaam en de naam van een bedrijf op een zoekmachine al genoeg voor een interessante LinkedIn pagina. In het verleden viel zo de marketingmanager van DeLonghi al door de mand.
7. Te snel?
De nieuwe Stephen King van vijfhonderd pagina’s die pas één dag uit is, en toch al veel recensies heeft bij een webwinkel? Dat zijn niet allemaal snelle lezers. Als je de recensies die er dan al staan doorspit, vertellen ze eigenlijk helemaal niets inhoudelijk over het boek. Ze gebruiken termen als 'leest lekker weg, spannend, en dit smaakt naar meer'. Dit zou bij elk boek kunnen staan.