Na regen komt lekkage: 'Na vijf jaar wordt het tijd dat Vestia de lekkage verhelpt'
Zomerstorm Francis komt onze kant op. Er worden zware windstoten en hevige buien verwacht. Voor sommige mensen betekent dit helaas ook dat het in huis of in de kelderbox niet droog blijft. Dit geldt eveneens voor Willem Siebrecht (84) uit Zoetermeer, wiens kelder al vijf jaar overstroomt. Woningbouwvereniging Vestia heeft het probleem desalniettemin nog steeds niet opgelost.
'Ik ben inmiddels 84 jaar oud en mijn vrouw is 78. De fut om íedere keer maar weer aan de bel te trekken, gaat door onze kwalen steeds meer weg', vertelt Siebrecht radeloos.
Sinds 2015
Het stel uit Zoetermeer woont al sinds 2001 in de huurflat van Vestia. Sinds 2015 overstroomt de kelderbox om de zoveel jaar. 'We hadden er in 2018 en mei dit jaar ook last van. Vanaf het begin hebben we tientallen telefoontjes, brieven en foto's gestuurd over de schade die we hebben opgelopen en er werd niet door Vestia gereageerd. Ik heb vanaf 2015 iedere week vochtkorrels moeten kopen en een vochtslurper geleend. Dit hielp amper. De kosten worden niet gehonoreerd.'
De ene na de andere loodgieter
Siebrecht vertelt dat Vestia in 2015 een loodgietersbedrijf heeft ingeschakeld. 'In 2017 heeft de woningbouwvereniging de buitenmuur laten injecteren, maar we weten niet door wie. Hierna was er een korte periode van droogte, maar ook dit heeft wederom niet geholpen. In mei/juni nam Vestia weer contact op met een loodgietersbedrijf, maar we hebben nooit iemand gezien, alleen aan de telefoon gehad. De firma Venibo zei dat het minstens twee maanden kan duren, voordat we aan de beurt zijn.'
Schade
Door de lekkage is er schade aan schilderijen ontstaan. Daarnaast heeft het echtpaar stomerijkosten moeten betalen, omdat de kleding in de kelder nat is geworden. 'We hebben ook wat kleding moeten weggooien. Verder hebben we de planken van de spaanplaat moeten weggooien en nieuwe kasten en planken aangeschaft om de kelder anders in te delen.'
Verzekeraar: 'Geen aanwijsbare oorzaak'
En hoe zit het dan met de verzekering? Siebrecht meldt dat hij hier geen aanspraak op kan maken, zolang er geen aanwijsbare oorzaak is. Hierdoor kunnen zij in dit stadium niets voor hem betekenen. 'Ik geloof best dat Vestia met de handen in het haar zit. We willen de woningbouwvereniging niet zwartmaken. Maar goed, wij zitten nog steeds met het probleem. We hebben het ook gemeld bij de Huurcommissie, maar dit proces loopt nog.'
Aanpak
Tjirk Dalhuisen van Stichting Woon meldt desgevraagd dat het goed is dat Siebrecht de Huurcommissie heeft ingeschakeld. 'Als een verhuurder niet binnen zes weken reageert op een schriftelijke melding van een gebrek, kun je naar de Huurcommissie. Die kan een flinke korting op de huurprijs uitspreken, zolang het gebrek niet is verholpen. Daarmee is het probleem nog niet opgelost, maar het is wel een stevig signaal aan de verhuurder. Als een lekkage acuut is en de verhuurder doet niets, kun je ook naar de rechter en herstel eisen, plus een eventuele schadevergoeding.'
Aansprakelijkheid
Maar hoe zit het dan met de schade? Dalhuisen legt uit dat de kelder onderdeel is van het gehuurde. 'Je mag dus verlangen dat de kelderbak waterdicht is. Dat is hij duidelijk niet, dus is de verhuurder aansprakelijk. Dan kunnen ze een hele discussie beginnen over de oorzaak, maar daar heb je als huurder niets aan. Ze moeten zorgen dat het opgelost wordt: als injecteren van een deel van de muur niet helpt, moeten ze iets beters verzinnen. Het lijkt er op dat de verhuurder zich er in dit geval te gemakkelijk van af maakt.'
Advies aan consumenten met lekkageproblemen
Hij adviseert ten slotte dat consumenten met soortgelijke problemen dit direct schriftelijk moeten melden, per mail of brief. 'Liefst zo gedetailleerd mogelijk: waar lekt het, hoe ernstig, hoe groot zijn de vochtplekken en wat is de schade. Bel er vooral nog eens achteraan om zeker te zijn dat ze het in behandeling hebben.'
Hij vervolgt: 'Schakel bij geliberaliseerde woonruimte of als de lekkage urgent is, een jurist in. In diverse steden zijn huurteams actief die kunnen helpen en in Amsterdam, Amstelveen en Haarlem kan je terecht bij Stichting Woon. Is er geen huurteam, dan kun je advies vragen aan de huurderslijn van de Woonbond (voor leden) of bij het Juridisch Loket.'
Reactie Vestia
Vestia meldt in een uitgebreide reactie dat ze de situatie betreuren. 'We vinden het vervelend dat deze huurders meerdere keren last hebben gehad van wateroverlast in de kelder. We hadden de klachten met de kelderbox op punten inderdaad sneller kunnen afhandelen, waarvoor wij onze excuses aanbieden.' Je kunt de volledige reactie van Vestia hier lezen.