DHL test nieuwe bezorgservice: 'Pakketjes achterlaten op een afgesproken plek'
Bezorgdienst DHL experimenteert met een nieuwe service: de 'afgesproken plek'. Wie een bestelling plaatst bij bepaalde online verkopers kan gedurende het bestelproces aangeven dat het pakketje ook op een specifieke plek in de directe nabijheid van de woning mag worden achtergelaten, mocht je onverhoopt niet thuis zijn. Voor consumenten kan dit een uitkomst zijn, want zo hoef je niet eindeloos te wachten op de koerier én hoef je je buren niet lastig te vallen. Er is echter wel een 'maar': je bent zelf verantwoordelijk vanaf het moment dat het pakketje is afgeleverd.
Hoe werkt het? Dat is eenvoudig: op de track en trace-pagina van DHL kun je bij 'Iets anders afspreken?' kiezen voor de optie 'een plek afspreken' als de afzender van het pakket deze service aanbiedt. 'Jij kiest zelf een veilige, droge locatie. In het hondenhok bijvoorbeeld, of onder een afdakje', schrijft DHL op haar website.
Een bezorger zal altijd eerst kijken of je thuis bent. Mocht je niet thuis zijn én heb je aangegeven dat de afgesproken plek gebruikt mag worden? Dan kan de bezorger je pakket dus ook buiten achterlaten.
'Afgesproken plek' niet altijd mogelijk, service wordt nog uitgebreid
Deze service bevindt zich momenteel nog in de testfase, is nog niet landelijk uitgerold en niet elke webwinkel maakt hier gebruik van. Om die reden zou het kunnen dat bij het bij jouw bestelling nog niet mogelijk is om een afgesproken bezorgplek op te geven.
Momenteel loopt de proef bij online warenhuis Wehkamp, maar de resultaten zijn zo bemoedigend dat deze dienstverlening op korte termijn flink wordt uitgebreid. Het AD citeert Frans Falize, chief operating officer bij Wehkamp, die het in een verklaring namens DHL als volgt verwoordde: 'Een mooie toevoeging aan de afleveropties die we al bieden. De eerste ervaringen tonen aan dat onze klanten de afgesproken plek handig vinden. Daarom schalen we het testgebied snel op naar het hele land'. Bedrijven als Zalando, HEMA en G-Star zullen deze dienst binnenkort ook aanbieden.
Moet een pakket worden bezorgd met afleverbewijs (handtekening, pincode) of leeftijdscheck? In deze gevallen kun je er niet voor kiezen om de bezorger te vragen om je pakket op een afgesproken locatie achter te laten.
DHL: 'Wij zijn verantwoordelijk tot het pakket is afgeleverd'
De kwestie roept wel vragen op over wie er verantwoordelijk is als je pakketje gestolen wordt of schade oploopt. Dat is volgens DHL een uitgemaakte zaak: deze verantwoordelijkheid komt bij de klant te liggen. 'Net als bij persoonlijk afleveren aan de deur, ben je bij bezorging op de afgesproken plek zelf verantwoordelijk als je pakket beschadigd raakt, kwijt is of wordt gestolen nadat DHL je bestelling heeft afgeleverd. DHL is verantwoordelijk tot het moment dat het pakket is afgeleverd', stelt het bedrijf in een verklaring.
Wees je hier dus van bewust wanneer je kiest voor 'afgesproken plek'. DHL is niet aansprakelijk voor eventuele schade, diefstal of vermissing wanneer het pakketje voor je deur is achtergelaten.
Verklein kans op diefstal
Om de kans kleiner te maken dat je pakketje gestolen wordt, raadt DHL aan om nooit je pakketnummer en postcode te delen met iemand. Mensen kunnen hiermee namelijk de track en trace-gegevens bekijken, waarmee ze niet alleen inzicht kunnen krijgen in de bezorgdatum en -tijdstip, maar ook wat betreft informatie over de afgesproken plek.
Bij pakketten die veel waard zijn, wordt afgeraden om te laten bezorgen via 'afgesproken plek'. Kies in dit geval gewoon voor persoonlijke bezorging aan de deur.
Een bezorger kan overigens bepalen dat je afgesproken plek niet veilig is. In dat geval zal hij je pakket daar niet achterlaten en dit aangeven op de track en trace-pagina. Ook krijg je dan een briefje door de bus.