'Slechte naleving coronamaatregelen, ergernis voor veel horecabezoekers'
Maar liefst 59 procent van de Nederlandse horecabezoekers stoort zich aan de onverschilligheid van medegasten ten opzichte van de coronamaatregelen. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.007 Nederlanders, uitgevoerd door Panelinzicht. Van alle ondervraagden vindt 49 procent dat de coronamaatregelen in de horeca over het algemeen slecht worden nageleefd.
Volgens het onderzoek storen vooral jongeren en ouderen zich aan de – in hun ogen – losse houding van andere horecabezoekers. 60 procent van de jongeren gaf in het onderzoek aan het storend te vinden en onder de ouderen was dit 66 procent. Onder dertigers bedraagt dit percentage slechts 53 procent. Voordat mensen er erg in hebben, zitten ze al met te veel mensen aan tafel. Voor andere gasten kan dit bijvoorbeeld erg frustrerend zijn, volgens Acties.nl.
Timeslots in de horeca zijn ook een bron van ergernis
Naast de lakse houding van andere gasten zijn ook de verplichte timeslots voor veel horecabezoekers een bron van ergernis. Maar liefst de helft van de respondenten zegt hierdoor zelfs minder te genieten van hun eten en/of drinken tijdens hun bezoek aan de horeca. In combinatie met de andere coronamaatregelen leidt dit er volgens 36 procent van de ondervraagden toe dat de prijs-kwaliteitverhouding in de horeca momenteel ondermaats is.
'Coronamaatregelen maken de horeca er niet leuker op'
Uit het onderzoek blijkt verder dat zeventig procent van de ondervraagden vindt dat de horeca er niet leuker op is geworden vanwege de coronamaatregelen. Maar liefst 63 procent van hen spreekt daarom met bezoek liever thuis af dan in een café of restaurant. Dertigers zijn met 59 procent het minst geneigd om vrienden en/of familie thuis uit te nodigen.