ABN AMRO-app stopt met ondersteuning van Android 6 en iOS10, wat nu?
Klanten van ABN AMRO die via de app mobiel bankieren, moeten binnenkort hun apparaat updaten naar minimaal Android 7 of Apple iOS11. Deze besturingssystemen zijn vereist uit veiligheidsoverwegingen. Als je je smartphone of tablet niet kunt updaten naar de vereiste software, kun je de app niet meer gebruiken.
'Dit betekent dus dat ik genoodzaakt ben om een nieuw toestel aan te schaffen om van mobiel bankieren gebruik te kunnen blijven maken. Mijn telefoon draait nog prima en er mankeert niets aan!', vertelt een Radar-lezer.
Hoe zit dit precies? Radar vraagt ABN AMRO om uitleg.
'Hogere veiligheidsrisico's'
Google, de fabrikant van Android, heeft eerder dit jaar besloten geen beveiligingsupdates meer uit te brengen voor het besturingssysteem Android 6. Apple is bezig iOS 10 uit te faseren. 'Op het moment dat een aanbieder geen beveiligingsupdates meer uitbrengt voor een besturingssysteem, zorgt dat voor potentieel hogere veiligheidsrisico's voor onze klanten', zegt Roland Booijen, Directeur Apps & Digitale Innovatie van ABN AMRO.
Fabrikanten voorzien de oudere besturingssystemen dus niet meer van veiligheidsupdates, waardoor gebruik van het apparaat mogelijk onveilig wordt. En om die reden moet het apparaat dus geüpdatet worden naar minimaal Android 7 of iOS11.
Is het gevaarlijk als mijn Androidtelefoon geen updates meer krijgt?
Bankieren via browser nog wel mogelijk
Als je je smartphone of tablet niet kunt updaten naar een nieuw besturingssysteem, kun je helaas de app niet meer gebruiken. Je kunt wel nog veilig mobiel bankieren via de browser van je apparaat.
Voor gebruikers van Android is de overgang op 1 oktober 2020. Van Appleproducten is nog niet bekend wanneer dit precies gaat gebeuren; op de site van ABN AMRO staat vermeld dat het wel dit jaar nog gaat plaatsvinden.