Consument verkiest lokale speciaalzaak vaker boven supermarkt door corona
Het gaat goed met de groenteboer, slager en de bakker, meldt NOS op basis van cijfers van marktonderzoeker GfK. Het bureau onderzocht in april, mei en juni het koopgedrag van 10.000 huishoudens. En wat blijkt? Consumenten lijken tijdens de coronacrisis vaker te kiezen voor lokale speciaalzaken. Waarom? Genietmomentjes en supermarktangst.
Groenteboeren, slagers en bakkers zagen hun verkopen in sommige gevallen toenemen tot 40 procent.
Genietmomentjes en supermarktangst
Een verklaring die gegeven wordt, is dat mensen tijdens de coronacrisis meer behoefte hebben aan genietmomentjes. 'Nu veel mensen thuis meer tijd doorbrengen én niet buiten de deur kunnen eten, willen ze zichzelf thuis verwennen. Dat genieten wordt beter ingevuld door de speciaalzaak dan door de supermarkt', zegt GfK-onderzoeker Joop Holla tegen NOS.
Inga Blokker van The Food Research Company denk dat het genieten een verklaring is, maar dat er ook nog iets anders van belang is. 'Supermarktangst speelt ook een rol. Je moet misschien wel even in de rij staan bij de bakker, maar er zijn geen honderden mensen binnen. En tijdens de lockdown heerste heel erg de gedachte om lokale ondernemers te steunen.'
Ook na de coronacrisis?
De vraag is of mensen hun lokale speciaalzaken blijven opzoeken, of dat mensen na de crisis weer massaal naar de supermarkt gaan. 'Het zou heel mooi zijn als de slager en de groenteboer in de afgelopen maanden aan de consument hebben kunnen laten zien waarom zij belangrijk zijn. Maar ik denk dat de supermarkt het primaire kanaal blijft', zegt Blokker.