Consumentenbond waarschuwt voor duizenden ongedekte reisvouchers
De Consumentenbond slaat dinsdag groot alarm over mogelijk duizenden ANVR-reisvouchers voor geannuleerde 'pakketvakanties', die ongedekt zijn als de reisorganisatie tijdens de looptijd van deze tegoedbon bankroet gaat. Dat schrijft De Telegraaf.
Aan het begin van de coronacrisis spraken reiskoepel ANVR, garantiefonds SGR en het ministerie van Economische Zaken af dat geschrapte reizen vervangen konden worden door waardecoupons met dezelfde garantie als 'normale' ANVR-vakanties.
Boekingen na 16 maart niet gedekt
Het SGR-gedekte voucher zou betaling van een nieuwe reis zeker moeten stellen. Dit blijkt een wassen neus, aldus de Consumentenbond. ANVR-topman Frank Oostdam geeft toe dat dit alleen geldt voor (zomer)boekingen vóór 16 maart. 'Dat was niet bekend bij al onze leden, zodat een nog onbekend aantal vouchers voor boekingen na medio maart toch geen garantie biedt.'
Als een reisorganisatie zo’n reis annuleert, vouchers uitgeeft en vervolgens failliet gaat, zijn de vouchers niet gedekt door de SGR. Consumenten staan dan met lege handen.
Onderzoek bij reisorganisaties
De Consumentenbond onderzocht bij twaalf grote reisorganisaties die zijn aangesloten bij de SGR of zij reizigers juist informeerden over het ontbreken van de garantiedekking. De organisaties bleken zowel op de website als aan de telefoon foute informatie te geven, zelfs als er specifiek werd gevraagd naar de SGR-dekking.
Ook meldde geen enkele organisator dat de SGR-voucherregeling op pakketreizen geboekt vóór 16 maart alleen geldt als de vouchers zijn uitgegeven voor 1 september 2020. Volgens de consumentenorganisatie is ook de website van de SGR onduidelijk over de voorwaarden van de vouchers.
'Verklein het risico door kort voor vertrek te boeken'
'Consumenten die van plan zijn een pakketreis te boeken, moeten zich goed realiseren dat eventuele vouchers niet gedekt zijn en afwegen of ze dat risico willen lopen', zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. Zij raadt consumenten verder aan om de financiële risico’s te verkleinen door pas kort voor vertrek te boeken. Ook het betalen met een creditcard kan volgens Molenaar uitkomst bieden. 'Wel is het belangrijk om dan vooraf te checken bij de uitgever van de creditcard of de betaling kan worden teruggedraaid bij faillissement van de reisorganisatie.'
Consumenten niet verplicht om voucher te accepteren
De bond wijst erop dat consumenten die na 16 maart geboekt hebben en te maken krijgen met een annulering door de reisorganisatie, niet verplicht zijn een voucher te accepteren. Ze kunnen de reis ook uitstellen naar een later moment, dan blijft de SGR-dekking wel van toepassing. Of ze kunnen hun geld terug vragen.