Online kleding- en schoenenverkoop een kwart tot een derde lager
Consumenten hebben in het tweede kwartaal van dit jaar online veel minder aan kleding en schoenen besteed. De omzet bij kleding lag bijna een derde lager, aan schoenen werd ruim een kwart minder uitgegeven. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag heeft gepubliceerd.
Eerder bleek al uit cijfers van het CBS dat in de fysieke winkels de kleding- en schoenenverkoop in de maanden april, mei en juni ook flink achterbleef. Terwijl andere sectoren juist profiteerden.
Waar de totale online omzet van de detailhandel in het tweede kwartaal bijna 6 procent hoger uitkwam, ging die van pure internetverkopers zoals postorderbedrijven en webwinkels met 45 procent omhoog. "De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is groeide met 68 procent", aldus het CBS.
Bij de foodsector kwam 7,5 procent meer omzet binnen. "De grootste stijging sinds de start van de meting." Het CBS schrijft deze toename toe aan de maatregelen in verband met de coronapandemie. "Ook de gedwongen thuisconsumptie vanwege de horecasluiting droeg ertoe bij dat de supermarktomzet in het tweede kwartaal 7,9 procent hoger lag dan een jaar eerder." Speciaalzaken behaalden 4,7 procent meer omzet via internet.
Net als bij de fysieke winkels zagen ook online aanbieders van doe-het-zelfspullen, elektronica, recreatieartikelen en meubels en andere spullen voor in huis de omzet hoger uitkomen.