Honderden scholen zetten zomerprogramma's op tegen corona-achterstand
Nu scholieren door de coronacrisis minder schooluren maakten, schieten zomerscholen als paddenstoelen uit de grond. Deskundigen zijn kritisch: 'wildgroei' kan de kansenongelijkheid vergroten. Dat schrijft Trouw.
Basis- en middelbare scholen hebben in totaal 486 zomerprogramma's opgetuigd, blijkt uit cijfers van de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I). Ze konden daarvoor een speciale subsidie aanvragen bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om achterstanden in te halen die leerlingen hebben opgelopen door de coronacrisis.
Zorgen over kwaliteit
De intenties zijn goed, maar deskundigen maken zich zorgen over de kwaliteit van de uitvoering en de haast waarmee programma's uit de grond zijn gestampt. 'Op papier is het een goed idee. Maar veel programma's zijn volstrekt niet met wetenschappelijke kennis onderbouwd en leveren dus geen bijdrage aan de bestrijding van achterstanden', zegt projectleider Arjen Scholten van Vinci, een organisatie die zich inzet om achterstandsleerlingen vooruit te helpen.
Kansenongelijkheid
Ook onderwijssocioloog Iliass el Hadioui, verbonden aan de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit, is kritisch. 'Hoe goed bedoeld ook: een groot aanbod van wisselende kwaliteit kan de kansenongelijkheid juist vergroten in plaats van verkleinen, omdat lang niet alle programma's even effectief zijn.'