Hardrijden zorgt voor meeste buurtoverlast, vooral in Limburg
In 2019 ervoer zo'n 82 procent van de Nederlanders wel eens verkeersoverlast in hun buurt. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag op basis van de Veiligheidsmonitor 2019.
Vooral hardrijden zorgde vaak voor overlast. 22 procent heeft hier last van. Overlast door hardrijden gebeurt vaker in niet-stedelijke buurten (78 procent) dan in stedelijke buurten (70 procent). Toch hebben inwoners van stedelijke buurten over het algemeen vaker last van overlast in hun buurt. In stedelijke buurten gaat het om ruim een kwart (26 procent), in niet-stedelijke buurten om 21 procent.
Ook parkeerproblemen (17 procent) en agressief verkeersgedrag (6 procent) leiden in stedelijke buurten tot irritaties. Vooral agressief verkeersgedrag is een stuk groter in de stad. De grootste parkeerproblemen, zoals het op de stoep parkeren van een auto, vinden plaats in Zuid-Holland.
Overlast door te hard rijden het grootst in Heerlen
De overlast door het te hard rijden in de buurt is het grootst in Limburg. Meer dan een kwart (27 procent) van de Limburgers ervaart hier overlast van. Vooral in Heerlen geldt dit voor veel mensen (38 procent).
Agressief verkeersgedrag is eveneens een veelvoorkomend probleem in Limburg. Ook inwoners uit Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland geven aan veel agressief verkeersgedrag te ervaren. Inwoners van Drenthe en Overijssel hebben relatief het minste last van verkeersoverlast. In Deventer ervoer in 2019 maar 2 procent agressief verkeersgedrag.