Knab voert authenticatie via gezichtsherkenning in
Knab maakt sinds kort gebruik van biometrische gezichtsauthenticatie voor verschillende doeleinden. Klanten van de online bank kunnen met een gezichtsscan hun identiteit opnieuw verifiëren als ze bijvoorbeeld de app van de bank verwijderen, een update uitvoeren of het apparaat verliezen. Het doen van transacties wordt binnenkort ook mogelijk gemaakt.
Het laatstgenoemde zal deze zomer nog live gaan, meldt woordvoerder Anne Ruth Groen desgevraagd aan Radar. De technologie die hiervoor wordt gebruikt is afkomstig van iProov, een internationaal bedrijf dat zich sinds 2011 specialiseert in online biometrische gezichtsauthenticatie.
Verificatie identiteit nieuwe klanten
De bank gaat de gezichtsscan ook inzetten om de identiteit te verifiëren van nieuwe klanten die een rekening openen. 'Dit zal eind deze zomer worden geïmplementeerd', aldus Groen.
Deze nieuwe manier van identificatie betekent tevens dat de bank niet langer gebruikmaakt van tokens. 'Dit bracht kostbare hardware en een grote administratieve last met zich mee. Het cloud-gebaseerde proces van iProov is volledig automatisch en extreem snel, betrouwbaar en veilig.' Aan de invoering is naar eigen zeggen een strenge test op het gebied van veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en compliance voorafgegaan.
'Beschermd tegen fraude'
Volgens iProov kan met hun technologie met zekerheid worden geverifieerd dat een online klant een echte persoon is én uiteraard de juiste persoon. 'Hiermee worden 'spoofing'-aanvallen met foto’s, video’s en maskers voorkomen.' Dit is een situatie waarin een persoon of programma zich voordoet als een ander door het vervalsen van informatie. Klanten zijn zodoende beschermd tegen fraude, phishing of andere criminele activiteiten.
Andere bedrijven
Technologieën van iProov worden onder meer gebruikt voor registratie, inloggen en authenticatie door bedrijven als: de Rabobank, US Department of Homeland Security en UK National Health Service.