Unilever en Coca-Cola sluiten aan bij boycot social media
Unilever plaatst dit jaar geen reclames meer op de sociale netwerken. De consumentengoederenmaker sluit daarmee aan bij de boycot van verschillende grote bedrijven tegen de haatberichten op digitale platformen. Ook Coca-Cola zegt ten minste dertig dagen geen reclames op Twitter, Facebook en Instagram te publiceren.
Reclamecampagnes van bedrijven zijn de grootste bron van inkomsten van socialmedianetwerken. Door hun advertenties weg te halen, willen verschillende grote Amerikaanse bedrijven de platformen dwingen strenger op te treden tegen de racistische en discriminerende berichten die er worden verspreid.
Boycot in Nederland?
De advertentiestop geldt vooralsnog alleen voor reclames die aan gebruikers in de Verenigde Staten zijn gericht. Of Unilever ook overweegt om in Nederland en andere landen te stoppen met reclames op de sociale mediaplatformen, kon het bedrijf niet zeggen.
Reclamestrategie opschuiven
Het moederbedrijf van merken als Dove, Magnum, Lipton en Vaseline houdt wel de mogelijkheid open om zijn boycot na dit jaar te verlengen. Het reclamebudget zal via andere kanalen worden besteed. Unilever-merk en ijsmaker Ben & Jerry's had eerder al aangegeven zich bij de boycot aan te sluiten.
Coca Cola zal deze pauze gebruiken om 'de balans op te maken van (zijn) advertentiestrategie en te kijken of herzieningen nodig zijn', zei James Quincey, CEO van de wereldwijde frisdrankengigant in een erg korte verklaring.