Facebook gaat berichten buitenlandse staatsmedia markeren
Techreus Facebook gaat beginnen met het labelen van buitenlandse media-organisaties die deels of geheel door overheden gecontroleerd worden. Op termijn zullen advertenties die zich op Amerikaanse gebruikers richten van deze organisaties worden geblokkeerd.
Het grootste sociale netwerk wereldwijd zal onder meer een label plakken op berichten van het Russische Sputnik, Press TV uit Iran en het Chinese Xinhua News, zo valt uit een voorlopige lijst van Facebook op te maken. In eerste instantie gaat het om ongeveer tweehonderd pagina's, aldus Facebook. Amerikaanse nieuwsorganisaties krijgen geen etiket. Dit omdat Amerikaanse mediaook die door de overheid gerund worden, redactionele onafhankelijkheid hebben.
Openheid over pagina's en advertenties
Facebook erkende eerder dat het niet lukte om de Russische inmenging tijdens de presidentsverkiezingen van 2016 tegen te houden. Sindsdien heeft het bedrijf gewerkt aan zijn veiligheidsprotocollen. Dan gaat het onder meer om meer openheid over de pagina's en de advertenties op zijn platformen.
Plannen om een staatsmedia-etiket te creëren werden vorig jaar al ontvouwd. De introductie komt op het moment dat het bedrijf de nodige kritiek kreeg na in ogen van velen misleidende en racistisch geladen berichten door de Amerikaanse president Donald Trump en enkele maanden voor de nieuwe verkiezingen.
Reactie China: 'Niet selectief hindernissen opwerpen'
De Chinese woordvoerder van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vindt dat socialemediabedrijven niet selectief hindernissen voor media-agentschappen moeten opwerpen. Volgens Sputnik zouden regeringen Facebook moeten reguleren omdat het de Amerikaanse wijze van vrijheid van meningsuiting probeert op te leggen.
Facebook is niet het eerste bedrijf dat met dergelijke maatregelen komt. YouTube, onderdeel van Alphabet, begon in 2018 met het identificeren van videokanalen met berichten die voornamelijk door overheden gefinancierd werden. Volgens critici lukt het YouTube niet om alle nieuwskanalen met een staatslink te labelen, waardoor ze advertentie-inkomsten kunnen verdienen met video's die misleidende informatie bevatten of voor propagandadoeleinden gebruikt worden.
Met het oog op de Amerikaanse verkiezingen later dit jaar zal Facebook advertenties verbieden van staat-gecontroleerde entiteiten, puur uit 'overvloed van voorzichtigheid', aldus het bedrijf. Elders zullen deze berichten gelabeld worden.