Eerste telefoon en abonnement voor je kind: waar kun je op letten?
Je ontkomt er als ouder niet aan: vroeg of laat wil je kind zijn eigen mobiele telefoon. Om bijvoorbeeld lekker te appen met vriendjes en vlogs te kijken, maar ook voor jou bereikbaar te zijn. Zoon- of dochterlief heeft daarvoor ook een (Sim Only) abonnement of Prepaid nodig. Hoe weten jullie wat de beste keuze is?
Vanaf wanneer een mobiele telefoon voor je kind?
wanneer telefoon voor kindAllereerst is het de vraag: op welk moment neemt je kind zijn eigen telefoon met abonnement? Daar is niet één antwoord op, want dit verschilt écht per kind en situatie. Wil hij het zelf ontzettend graag, omdat zijn vrienden het ook hebben? Of vind je het zelf fijn om zoon- of dochterlief makkelijk te kunnen bereiken?
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat 54 procent van de kinderen hun eerste telefoon krijgen als ze tien jaar zijn. Op veertienjarige leeftijd hebben alle kinderen uit het onderzoek een telefoon. Meestal krijgen kinderen een telefoon nog voordat ze naar de middelbare school gaan. Handig om alvast te wennen aan het nieuwe apparaat.
De overgang naar de middelbare school is voor veel kinderen een grote stap. Vaak is deze nieuwe middelbare school nét wat verder van huis dan de basisschool. Soms zelfs in een andere stad of gemeente. Je kind komt bij nieuwe vrienden over de vloer die verder weg wonen. Wel zo fijn dat hij dan even kan laten weten waar hij is. En omgekeerd voor jou om door te geven hoe laat het etenstijd is. Hij is dan al helemaal gewend aan zijn mobiele telefoon en kan je zo goed bereiken.
Wat voor telefoonabonnementen zijn er voor je kind?
Wanneer je kind een telefoon krijgt, kan ‘ie kiezen uit drie manieren om mobiel bereikbaar te zijn. Met een abonnement met telefoon op afbetaling, een Sim Only abonnement of Prepaid. Goed om te weten: voor het afsluiten van een abonnement moet je 18 jaar of ouder zijn. Een abonnement staat dus altijd op naam van een ouder of verzorger en die betaalt ook de rekening aan de provider. Dit kun je onderling verrekenen met je kind.
Abonnement met telefoon op afbetaling
telefoon op afbetaling voor kindEen abonnement op afbetaling is een telefoonabonnement waarbij een mobiele telefoon is inbegrepen. Deze telefoon betaal je tijdens de abonnementsperiode af en hierdoor is de maandelijkse telefoonrekening van dit type abonnement hoger dan bij Sim Only. Het afbetalen van de telefoon tijdens de abonnementsperiode wordt gezien als lening. Wordt er tijdens de abonnementsperiode meer dan 250 euro afbetaald? Dan wordt de lening geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie. Dit heeft invloed op het maximale leenbedrag van andere leningen, waaronder hypotheken. Staat het abonnement op jouw naam, omdat je kind minderjarig is? Dan heeft dit dus consequenties voor jou.
Prepaid
telefoon voor kind prepaidMet Prepaid betaal je vooraf voor tegoed om te bellen, sms’en en mobiel internetten. Het toestel wordt apart aangeschaft. Het fijne aan Prepaid is dat je kind niet meer kan verbruiken dan hij (of jij als ouder) vooraf aan tegoed betaalt. Wel zijn de tarieven voor bellen, sms’en en mobiel internetten met Prepaid vaak hoger dan bij een abonnement.
Simyo heeft met Prepaid een paar handige extra voordelen. Zo kun je voor tien euro een onbeperkte internetbundel kopen. Hiermee kun je 30 dagen onbeperkt internetten, op lage snelheid. Je kind kan dan zoveel WhatsApp-berichtjes versturen als hij maar wil. Bij Simyo kun je ook andere Prepaid internetbundels kopen. Deze hebben 150, 500, 1000 en 2000 MB en hebben een hoge internetsnelheid. Het is voor je kind voordeliger om zo’n Prepaid internetbundel te kopen, dan om met gewoon tegoed te internetten. Op die manier kan je kind op een slimme manier extra goedkoop mobiel internetten op zijn eerste telefoon.
Sim Only
telefoon voor kind sim onlySim Only is een telefoonabonnement waarbij je kind alleen betaalt voor zelfgekozen bundels. Bij Simyo heb je sowieso een belbundel en bepaal je zelf of je ook een internetbundel neemt. Sim Only is maandelijks opzegbaar of voor een jaar vast te zetten. Net als bij Prepaid wordt het toestel apart aangeschaft. Omdat je kind geen telefoon afbetaalt, is het Sim Only abonnement zeer voordelig.
Hebben jullie thuis vast internet van KPN en neemt je kind Sim Only van Simyo? Dan kan hij gratis Simyo Compleet activeren. Hiermee verdubbel je de inhoud van je Sim Only bundels. Simyo gebruikt het mobiele netwerk van KPN en zo gebruikt je kind dus twee netwerken van KPN. Dat belonen we graag met twee keer zoveel MB’s en belminuten voor dezelfde prijs.
Is Sim Only een goede keuze voor je kind?
telefoon voor kind sim only goede keuzeSim Only heeft enkele voordelen ten opzichte van een abonnement met telefoon op afbetaling en Prepaid. Zo ga je met Sim Only geen lening aan en is de telefoonrekening lager dan bij een abonnement met telefoon op afbetaling. Daarnaast zijn de tarieven om te bellen, sms’en en mobiel internetten lager dan bij Prepaid. Je kunt voor je kind een maandelijks opzegbaar Sim Only abonnement nemen om nergens aan vast te zitten.
Voor de eerste telefoon van je kind kan Prepaid echter ook een goede keuze zijn. Je kind kan zo wennen aan het gebruiken van tegoed én leert dat er een grens zit aan zijn verbruik. Tenzij hij de onbeperkte internetbundel voor lage snelheid neemt. Handig: vanuit Prepaid kan je kind op elk moment overstappen naar Sim Only, mocht hij daar aan toe zijn. Hij kan dan gewoon dezelfde telefoon blijven gebruiken.
Is Sim Only van Simyo een goed telefoonabonnement voor je kind?
Twijfelen jij en je kind of hij een abonnement met telefoon op afbetaling moet nemen of voor Sim Only gaat? Hieronder lees je waar hij met Sim Only van Simyo op kan rekenen.
Maandelijks aanpasbare bundels
telefoon voor kind sim only simyoMet Sim Only van Simyo kan je kind elke maand zijn bundels gratis aanpassen. Naar boven of beneden. Komt hij er bijvoorbeeld achter dat hij zijn belminuten nooit opmaakt? Dan kan hij een kleinere belbundel nemen. Zo blijft het Sim Only abonnement bij je kind passen en betaalt hij geen cent te veel. Wel is het zo dat je bij Simyo kunt blijven bellen, sms’en en mobiel internetten als bundels op zijn. Het tarief is dan hoger en dit wordt opgeteld bij de telefoonrekening. Wij raden aan om hier met je zoon of dochter over te praten om buitenbundelkosten te voorkomen.
Bundelverbruik makkelijk en snel bekijken
Zelf kan je kind zijn verbruik altijd goed in de gaten houden. Via Mijn Simyo en de Mijn Simyo app ziet je kind zelf hoeveel minuten en MB’s hij nog heeft. Daarnaast sturen we ‘m een sms’je als zijn bundels voor 80 en 100 procent op zijn. Bij Prepaid doen we dat trouwens ook, maar dan bij 50 en 100 procent. Zo weet je kind goed wanneer hij op zijn verbruik moet letten.
Ouderlijk toezicht via Mijn Simyo en Mijn Simyo app
Dankzij de sms’jes, Mijn Simyo en de Mijn Simyo app heeft je kind alle ‘tools’ om zijn verbruik goed in de gaten te houden. Als ouder kun je ook een oogje in het zeil houden via de Mijn Simyo app. Met deze app kun je namelijk meerdere nummers beheren. Hiermee beheer je alle telefoonnummers van het gezin op één plek. Je schakelt makkelijk en snel tussen jouw account en dat van je kind. Handig om te checken of je kind niet over zijn bundels gaat en jij niet voor verrassingen op de factuur komt te staan.
Telefoon voor kind uitzoeken: wat is handig?
telefoon voor kind uitzoekenGaat je kind voor Sim Only of Prepaid? Hoe dan ook een mooie stap! Dan is dit voor hem ook het moment om een telefoon te nemen. Dat kan het oude toestel van jou zijn, maar hij kan van zijn spaargeld ook een nieuwe smartphone kopen. Wijs hem er gerust op dat dit echt niet het duurste exemplaar hoeft te zijn, want er zijn genoeg goede goedkope smartphones die ook snel en goed zijn. Ook met deze telefoons kan je kind alle apps gebruiken, games in hoge kwaliteit spelen en vlogs kijken in topkwaliteit. Veel plezier!