Een BKR-registratie door telefoon met abonnement?
Vanaf 1 mei moeten alle telecomaanbieders voldoen aan de regels van de Wet op het Financieel Toezicht (WFT). Kies je ervoor een telefoon in termijnen te betalen, en is het toestel duurder dan 250 euro? Dan is dit een vorm van krediet en vindt er een registratie plaats bij Bureau Krediet Registratie (BKR).
1. Krijg je een BKR-registratie als je een smartphone wilt?
Sluit je op of na 1 mei een telefoonabonnement met toestel af, let dan op. De aanbieder moet duidelijk vermelden hoe de kosten van jouw abonnement zijn opgebouwd. Ben je voor de afbetaling van het toestel meer dan 250 euro kwijt? Dan wordt je mobiele abonnement bij het BKR aangemeld.
Kies je voor een simonly-abonnement dan zit daar geen afbetaling voor een toestel in en is er dus geen sprake van een BKR-registratie.
2. Waarom is een BKR-registratie nodig, en wat betekent het voor jou?
Volgens woordvoerder Robert Dörr van het BKR is een registratie bij een krediet nodig om te voorkomen dat consumenten te veel lenen en in financiële problemen raken.
Telecomaanbieders moeten vanaf 1 mei controleren of je eerder hebt geleend, en of er sprake is van betalingsachterstanden. Het kan zijn dat je ook documenten (bijvoorbeeld een salarisstrook) moet overleggen waarin staat dat jij voldoende binnenkrijgt om het abonnement af te sluiten.
3. Levert een BKR-registratie problemen op als je een hypotheek wil afsluiten?
'Alles wat je leent heeft gevolgen voor alles wat je verder wilt lenen', zegt Dörr. Dat betekent dat de hoogte van de leningen bekend bij het BKR van invloed kunnen zijn op de hoogte van het hypotheekbedrag dat je maximaal kunt lenen.
4. Wat zijn je opties als je liever geen BKR-registratie wil?
Je kunt een simonly-abonnement overwegen: dan betaal je alleen voor kosten als internet, sms'en en bellen. Je zult dan zelf nog een toestel moeten aanschaffen. Je kunt ook bij verschillende aanbieders kijken of je kunt kiezen voor een abonnement met toestel waarbij de lening van het toestel lager is dan 250 euro.
5. Geldt deze regeling ook met terugwerkende kracht voor abonnementen die al zijn afgesloten?
'Vanaf 1 mei 2017 moeten alle telefoonkredieten uiterlijk binnen twee jaar voldoen aan de regels in de WFT.' aldus Dörr. Dat betekent dat je uiterlijk twee jaar na het afsluiten van je abonnement bericht moet krijgen van je aanbieder. Daarin moet duidelijk worden wat de kosten en voorwaarden van het abonnement zijn. Je kunt dan overwegen of je het contract wilt voortzetten.