ACM: Vouchers vaak niet volgens afspraken
Bedrijven die na annuleringen door de coronacrisis hun klanten een voucher aanbieden, volgen lang niet allemaal de daarvoor geldende afspraken. Dat zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) tegen de NOS na controle van 180 voucherregelingen. Het gaat om regelingen die zijn aangeboden na het schrappen van onder meer concerten, festivals, sportwedstrijden en andere evenementen. Ook is gekeken naar regelingen rond betalingen die al gedaan waren voor sportscholen, opleidingen en cursussen.
Volgens Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM, is een voucher een redelijk alternatief, maar alleen als het een volwaardige vervanging is en consumenten weten waar ze aan toe zijn. 'Consumenten hebben recht op hun geld terug als een bedrijf een dienst niet levert. Maar als alle bedrijven nu al hun klanten in een keer moeten terugbetalen, zouden veel bedrijven failliet kunnen gaan. Dan kun je als consument ook niets claimen', zegt Van Houten.
Vouchers dekken niet alle kosten
De ACM voerde controles uit bij 180 bedrijven waar het klachten over had gekregen. De autoriteit constateert nu dat vouchers te vaak niet alle kosten dekken die de consument heeft betaald. Zo zouden reserverings- en administratiekosten ook vergoed moeten worden.