Mag een defecte mobiel worden vervangen door een tweedehands exemplaar?
Je smartphone gaat stuk. Dat is balen, maar gelukkig heb je een toestelverzekering afgesloten. Heb je recht op een nieuw toestel als blijkt dat je oude smartphone onherstelbaar beschadigd blijkt te zijn? Uitspraak van Kifid Nee, je hebt geen recht op een volledig nieuw toestel als je smartphone onherstelbaar is beschadigd en je hiervoor een toestelverzekering hebt. Dit heeft het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) eerder deze maand geconcludeerd. Een consument had een klacht ingediend bij Kifid, omdat zijn verzekeraar (ACE European Group Ltd) het niet nodig vond om een nieuwe mobiele telefoon aan te bieden als vervanging van zijn kapotte Sony Xperia Z5. ACE: 'Geheel nieuwe toestellen uit de winkel leveren wij niet'. In plaats van een nieuw toestel kreeg de consument een opgeknapt tweedehands toestel. De consument had de Sony-telefoon pas elf maanden in bezit. Vandaar dat hij van mening is dat hij recht heeft op een nieuw toestel omdat zijn oude toestel nog zo goed als nieuw was. Refurbished toestel Volgens het Kifid is de telefoon van de consument door zijn schadeverzekering niet verzekerd tegen de nieuwwaarde, maar tegen de de vervangingswaarde. Dit betekent dat het toestel ook mag worden vervangen door een vergelijkbaar, maar opgeknapt tweedehands toestel. De consument in kwestie kreeg als vervanger van zijn Sony Xperia Z5 een refurbished toestel van het type Sony Xperia Z3+. Een refurbished telefoon is letterlijk een opgeknapte smartphone, die schoongemaakt is en waarbij defecte onderdelen zijn vervangen. Lees ook: Refurbished smartphone: hoe betrouwbaar is een herstelde tweedehands telefoon? Kwaliteitstesten voor een nieuw toestel De Sony Xperia Z3+ die de consument van de verzekeraar heeft gekregen is volgens het Kifid een vervangend toestel die alle kwaliteitstesten voor een nieuw toestel heeft doorstaan. Het toestel zou bestaan uit fabrieksonderdelen die nog niet eerder zijn gebruikt. Daarnaast heeft de verzekeraar drie maanden garantie geboden in het geval van defecten. Volgens het Kifid voldoet de verzekeraar hiermee aan de voorwaarden in de toestelverzekering en is het niet nodig dat de verzekeraar inzicht geeft in de ouderdom van het vervangende toestel. Toezegging in de winkel Volgens de consument is er in de winkel tegen hem gezegd dat hij recht heeft op een nieuw toestel, maar hier heeft hij geen bewijs van. Volgens het Kifid gaat in deze situatie om een tussenpersoon en de verzekeraar kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden. Het Kifid is een klachteninstituut dat zaken afhandelt waarbij consumenten klagen over bank- en verzekeringsproducten. Je kunt alleen in beroep gaan tegen een uitspraak als het om een heel hoog schadebedrag gaat. In beroep gaan bij een reguliere rechter is alleen mogelijk indien het Kifid grote inhoudelijke fouten heeft gemaakt. Defect in garantieperiode Als de telefoon buiten je schuld om kapot gaat in de garantieperiode, gelden er andere regels. In zo’n situatie moet je een nieuw toestel krijgen en is een refurbished exemplaar geen optie. Dit heeft de rechtbank van Amsterdam vorig jaar bepaald. Een vrouw had een zaak aangespannen bij Apple nadat haar iPhone 6 Plus binnen elf maanden na aanschaf niet meer wilde opstarten. Ze kreeg van Apple een opgeknapte iPhone, maar de rechter bepaalde dat ze recht had op een nieuw toestel. Overigens ging het in de zaak van de iPhone wel duidelijk om een defect aan het toestel en niet om schade die vermoedelijk door de gebruiker is veroorzaakt.