Kifid: in 2019 meer klachten behandeld
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) meldt in hun persbericht van 4 mei dat in 2019 'meer klachten zijn behandeld dan in 2018'. Het instituut behandelt jouw klachten over je bank of verzekeraar. Radar heeft in januari dit jaar laten zien dat een proces bij het Kifid erg lang kan duren en dat er veel ruimte is voor bank en verzekeraar om het proces te rekken. Vooral als het gaat om woekerpoliszaken.
Het Kifid zegt hier nu over dat er 'onder meer een flink aantal zaken over beleggingsverzekeringen' door 'bemiddeling' zijn opgelost. Hoe die bemiddeling heeft plaats gevonden en of dit ook naar tevredenheid is gebeurd voor de consument, hierover is het Kifid nog niet duidelijk.
Bemiddeling Kifid niet optimaal
Al eerder liet Radar zien dat bemiddeling vaak niet als optimaal wordt ervaren en dat zo'n bemiddeling tot een schikking leidt, waarbij dus niet geoordeeld wordt over de bank of verzekeraar. 'Zo zal het op veel fronten nooit duidelijk worden of het product nu deugde of niet', zei Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen tegen Radar.
'Als je alle uitspreken bekijkt van het afgelopen jaar, dan zit daar geen enkele uitspraak bij waar de consument gelijk heeft gekregen', zegt Marijke Clerx, zij vertegenwoordigt 150 mensen met een Allianz woekerpolis. Klanten die op hun polis tienduizenden euro's zijn misgelopen, door 'kosteninhoudingen' gedaan dor Allianz. Al 6 jaar procederen ze bij het KiFid en dit heeft ze al 177 duizend euro aan proceskosten gekost. En nog steeds loopt het proces bij het KiFiD.
Evaluatie van Kifid partijdig?
De vierjarige evaluatie van het klachteninstituut werd altijd in opdracht van het klachteninstituut zelf gedaan. 'Dit was toch altijd een beetje de slager keurt zijn eigen vlees', zegt Marijke Clerx. Na deze kritiek over de onvoldoende partijdigheid van het Kifid over de evaluatie, heeft het klachteninstituut een klankbordgroep geopend, waar alle partijen kunnen deelnemen.
'Wij hebben ons nu aangemeld, maar het Kifid heeft onze aanmelding nog in behandeling. Volgens een medewerker staan de partijen te dringen om in de evaluatiecommissie te komen.'
Veel klachten over Yarden
Het Kifid vertelt in haar persbericht verder dat er heel veel meldingen zijn binnengekomen over Yarden, de uitvaartverzekering. Dit is naar aanleiding van de Radar radio-uitzendingen. Hoe het met de behandeling van deze zaken gaat kon het KiFid nog niets melden.