Op deze manier kunnen we binnenkort weer het vliegtuig instappen
Kijk jij er ook zo naar uit om weer in het vliegtuig te mogen stappen? De meeste mensen krijgen zo langzamerhand weer de vakantiekriebels. Maar wanneer kunnen we weer in een vliegtuig stappen? En hoe ziet dat er dan uit? Luchtvaartmaatschappijen zijn er druk mee bezig.
Zodra de maatregelen worden versoepeld en de grenzen weer opengaan, moet het 'nieuwe vliegen' de luchtvaart weer langzaam op gang brengen. Brancheorganisatie IATA is in gesprek met overheden hoe extra hygiëne en bescherming in vliegtuigen het vliegverkeer deze zomer alweer op gang kunnen brengen.
Gesloten luchtruim
Luchtvaartverslaggever Yteke de Jong van de Telegraaf verwacht dat het vliegverkeer eerder pas na de zomer op gang zal komen. 'Er gelden nu nog allerlei restricties. De corona pandemie moet eerst verder onder controle zijn.'
Er is volgens De Jong voorlopig nog geen enkel zicht op de normalisering van vliegverkeer. 'Er zijn landen die geen luchtverkeer toelaten en waar het luchtruim gesloten is. Vliegmaatschappijen kunnen nu onmogelijk een planning maken.'
Creativiteit met de anderhalve meter afstand
Om de luchtvaart bij het openen van de grenzen weer langzaam op gang te brengen, moeten ook vliegmaatschappijen creatief omgaan met de anderhalve meter-regel. Zo heeft de Italiaanse fabrikant Aviointeriors een 'coronaproofstoel' bedacht: de Janus. De middelste passagier zit achterwaarts en passagiers worden van elkaar gescheiden met plexiglas.
De Jong: 'Dat is echt een hele dure grap en alleen een oplossing voor als het echt langere tijd gaat duren, want je kunt op deze manier wel meer mensen kwijt. Toch is alles beter dan aan de grond staan.'
Op de korte termijn zullen vliegmaatschappijen dus echt met een andere oplossing moeten komen. Emirates heeft al een plan bedacht. Stewardessen dragen volledig beschermende pakken en reizigers met een gezondheidsverklaring mogen mee mits zij een mondkapje en handschoenen dragen en zich laten temperaturen.
Op een persoonlijke service aan boord hoef je in ieder geval niet te rekenen. De Jong: 'Aan boord is geen contact. Voor eten en drinken pak bij je bij de ingang van het vliegtuig een box waar je het de rest van de vlucht mee moet doen.'
Een kleiner vliegnetwerk
Om de anderhalve regel na te kunnen leven zullen passagiers niet meer schouder aan schouder in het vliegtuig kunnen zitten. De Jong: 'Er zullen stoelen worden vrijgelaten waardoor de bezettingsgraad niet hoog genoeg is en de prijs van vliegtickets zal stijgen.'
Je kunt dan over een aantal weken wellicht weer het vliegtuig in stappen met mondkapje en handschoenen, maar dan blijft het de vraag hoe leuk het is in het land van je bestemming. 'Je kunt nu voor veertig euro naar New York, maar wat heb je er te zoeken als je niet eens een biertje op het terras kunt doen? En dan moet je ook nog twee weken in quarantaine.'
De kans bestaat ook dat vliegmaatschappijen failliet gaan, waardoor je naar bepaalde landen niet meer kunt vliegen. De Jong: 'De verwachting is dat de luchtvaart pas over drie jaar zal zijn zoals voor de coronacrisis.'
Heb jij het ervoor over?
Het is ook nog de vraag hoe de maatregelen in de terminal kunnen worden nageleefd. De Jong: 'Als je allemaal een cirkel van anderhalve meter om je heen hebt, kun je veel minder mensen kwijt.' Schiphol is momenteel nog aan het bestuderen hoe zij dat aan gaan pakken.
Heb je het er voor over om met een mondkapje en handschoenen te reizen? Zijn vliegtickets straks nog betaalbaar of wordt dat weer iets voor de elite? Kortom, een hoop vragen die onbeantwoord blijven. Alles valt of staat met de duur van de pandemie. Het ziet ernaar uit dat enkel een vaccin de oplossing kan bieden.
De Jong: 'De luchtvaartmaatschappijen doen er in ieder geval alles aan om het vertrouwen van de overheid te winnen en willen niets liever dan dat het toerisme weer op gang komt, maar met een nieuwe uitbraak schieten we ook niks op.'