'Telecomaanbieders moeten gegevens ongewenste anonieme bellers vrijgeven’
Telecomaanbieders moeten slachtoffers van ongewenste anonieme bellers helpen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst telecomaanbieders op deze plicht, aangezien er signalen zijn dat zij niet altijd op de juiste manier te werk gaan als iemand een klacht indient over een anonieme beller.
Wie ongewenste oproepen krijgt van een anonieme beller, kan bij de telecomaanbieder diens telefoonnummer, de naam, het adres, postcode en woonplaats opvragen. De telecomaanbieder doet eerst verplicht onderzoek naar de oproepen, voordat de gegevens worden verstrekt.
Waarschuwing niet voldoende
'Een aantal aanbieders geeft de anonieme beller een waarschuwing met de oproep om de hinderlijke oproepen te staken. Maar een waarschuwing alleen is niet voldoende', aldus de ACM. De aanbieder moet namelijk ook de gegevens van de anonieme beller geven, zodat degene die er last van heeft bijvoorbeeld naar de rechter kan stappen. En als ongewenste oproepen van callcenters komen, mag de telecomaanbieder niet simpelweg alleen verwijzen naar het Bel-me-niet-register.
Houden telecomaanbieders zich niet aan de regels, dan kan de ACM bijvoorbeeld een boete opleggen, waarschuwt de waakhond