Olieprijs stort in: moeten de pensioenen worden gekort?
Vind jij het ook een feestje aan de pomp tegenwoordig? De benzineprijs lijkt met de dag goedkoper te worden. Dat is het gevolg van de volledig ingestorte olieprijs. Voor het eerst in de geschiedenis is de olieprijs in de VS negatief. Wat merken wij ervan in onze portemonnee?
Door de coronacrisis is er nauwelijks nog transport. Er zijn veel minder auto's op de weg en er wordt amper nog gevlogen. Daarom is de vraag naar olie gedaald en ontstaat er een enorm overschot aan olie, met als gevolg een forse prijsdaling.
'Kopers krijgen zelfs geld toe'
Econoom Esther van Rijswijk: 'De olieprijs wordt bepaald door termijncontracten. Partijen op de financiële markt kopen die termijncontracten. Dit contract geeft je het recht om tegen een bepaalde prijs olie te verkopen.'
Door het coronavirus is de vraag dus veel minder dan het aanbod. Alle opslagen zitten helemaal vol en niemand wil de olie nog hebben.
Voorbeeld:
In het termijncontract van mei staat dat je op 21 april een miljoen vaten olie voor zestig dollar per vat krijgt. Al die tijd kon jij dat contract doorverkopen aan anderen. De prijs ging dalen, dus jij dacht ik verkoop nog even niet en dan maar hopen dat de prijs omhoog ging.
Ondertussen is de prijs nog verder gedaald, wil niemand het contract nog van je overkopen omdat de opslagen vol zitten, maar wordt de olie nog steeds geleverd omdat je vastzit aan het termijncontract. En ondertussen worden er nieuwe contracten voor juni voor een veel lagere prijs afgesloten.
'Olie op een schip opslaan kost 350.000 euro per dag'
De partijen die een termijncontract van mei hebben, zitten hierdoor dus flink in de problemen. In Amerika stoppen ze de olie zelfs in treinen om het nog ergens op te kunnen slaan.
Van Rijswijk: 'Er dobberen schepen rond over zee met miljoenen vaten vol olie. Olie op zo'n schip op laten slaan, kost per dag 350.000 euro. Kopers van olie krijgen zelfs geld toegelegd om maar van de olie af te zijn.'
Kunnen we een nog lagere benzineprijs verwachten?
Van Rijswijk: 'De benzineprijs is gedaald, maar we moeten niet vergeten dat de benzineprijs in Nederland voor tachtig procent belasting is. Maar het overschot aan olie is overal een probleem en dat zal ook de benzineprijzen verder omlaag drukken.'
De gasrekening kan komend jaar ook wel eens een stuk voordeliger uitvallen. De gasprijs is namelijk gekoppeld aan de olieprijs. Hiervoor is het wel van belang dat je overstapt van energieleverancier of een nieuw contract afsluit.
Ook producten kunnen uiteindelijk goedkoper worden. Van Rijswijk: 'De aanschaf van producten gaat ook om distributie. Als je iets vanuit China naar hier wil brengen, zijn de transportkosten ook van invloed.'
Lees ook: Lage energiekosten: juist nu overstappen?
Negatieve gevolgen voor verduurzaming en het pensioen
Daling van de olieprijs heeft niet brengt niet alleen maar positiviteit met zich mee. Waar we met elkaar net zo goed bezig waren met verduurzamen, kan de olieprijs daar een behoorlijk negatief effect op hebben.
'Duurzame energie is een alternatief voor olie. Als olie heel duur is, is het aantrekkelijker om elektrisch te gaan rijden. Nu de benzineprijs steeds verder omlaag gaat, zullen we minder snel elektrisch gaan rijden', zegt van Rijswijk.
Ook heeft het gevolgen voor de pensioenen. Pensioenfondsen beleggen veel in oliebedrijven, zoals Shell en BP. Van Rijswijk: 'Oliefondsen betalen elk jaar standaard dividend uit. Pensioenfondsen zijn daarvan afhankelijk.'
Het is de vraag wat er nu gebeurt met het dividend. Van Rijswijk: 'De politiek wilde er niet aan dat gepensioneerden gekort worden, maar dat is nu niet meer te voorkomen. Het was al moeilijk voor pensioenfondsen, vanwege de lage rente en de dalende aandelenbeurs. Zonder dividend is het haast onmogelijk om de pensioenen volledig uit te keren'.