Consumenten besteden dertien procent minder sinds coronacrisis
Nederlandse consumenten besteden sinds het begin van de ‘intelligente lockdown’ zo’n 13 procent minder ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van het economisch bureau van ABN Amro waar NRC over schrijft.
Consumenten doen ongeveer een kwart meer boodschappen bij supermarkten en voedselspeciaalzaken, maar dit maakt de daling in bijvoorbeeld de horeca en in veel andere sectoren niet goed.
Verwachting voor 2020
De bank voorspelt dat in heel 2020 de bestedingen zo’n 5 procent lager zullen liggen. Daarvoor moet de lockdown niet langer dan twee maanden duren: van 12 maart tot 12 mei. Ter vergelijking: tijdens het jaar 2009, op het dieptepunt van de financiële crisis, bedroeg de consumptiedaling ongeveer 2 procent.
Consumptiedaling paasweekend
Tijdens het paasweekend, een periode waarin consumenten doorgaans veel geld uitgeven aan bijvoorbeeld uitstapjes en hotelovernachtingen, lagen de bestedingen ruim 20 procent onder die van datzelfde weekend in 2019. Voor het onderzoek keek de bank naar pintransactiedata waar het over beschikt en cijfers van het CBS.