Garantie op tweedehands auto's: garages geven geen duidelijkheid
In theorie is het heel simpel: als een auto aangeboden wordt voor een bepaalde prijs, moet je er voor die prijs mee weg kunnen rijden. Maar uit onderzoek van Radar blijkt dat je toch goed op moet letten, wil je niet bij het afrekenen ineens meer kwijt zijn dan je dacht.
Optioneel rijklaarmaakpakket
Sinds november 2016 mogen autoverkopers niet meer op de proppen komen met verplichte kosten om je auto rijklaar te maken. Sinds die regel moet de prijs waarvoor hij aangeboden wordt ook de prijs zijn waarvoor je hem mee kan nemen. Natuurlijk kunnen er allerlei extra's aangeboden worden in een optioneel rijklaarmaakpakket of afleverpakket. Denk dan aan dingen als een extra schoonmaakbeurt, een nieuwe APK-keuring, een update van de navigatie en een volle tank.
De kosten voor zo'n pakket bedragen al snel honderden euro's. Maar ook als je dit pakket niet koopt, moet de auto APK gekeurd zijn, genoeg benzine hebben om naar het dichtsbijzijnde tankstation te komen en nagekeken zijn. Zonder dit soort zaken kun je er niet mee de weg op. Het belangrijkste punt dat gebruikt wordt om mensen te overtuigen om een rijklaarpakket aan te schaffen is de garantie. Uit onze poll blijkt dat 96 procent van de consumenten niet extra wil betalen voor drie maanden basisgarantie.
Lees meer over onze polluitslag:
'Hoezo extra kosten voor garantie en rijklaar maken tweedehands auto?'
Beroep doen op non-conformiteit / wettelijke garantie
In een pakket wordt bijvoorbeeld drie of zes maanden garantie verkocht, al dan niet BOVAG garantie, waarbij door de BOVAG vastgestelde voorwaarden gelden. Bij incognito bezoek aan garages bleek dat veel autoverkopers aangaven dat je zonder afleverpakket geen garantie op je occasion hebt.
In verschillende gevallen was dat in directe tegenspraak met beloften over garantie die ze op hun eigen website doen. Maar er is nog een reden waarom deze uitspraak op zijn minst problematisch is. Als na een tijdje rijden in je occasion een gebrek aan het licht komt dat niet komt doordat jij iets raars met de auto gedaan hebt, kan je er namelijk vanuit gaan dat de auto toen je hem kocht niet in de staat was die jij kon verwachten. Dan kan je een beroep doen op non-conformiteit. De auto was niet conform wat je mocht verwachten. Dit wordt ook wel wettelijke garantie genoemd. Die conformiteit geldt voor elk product dat je koopt, dus ook voor een tweedehands auto.
Koper heeft onderzoeksplicht
Wat die wettelijke garantie ingewikkeld maakt, is dat het per geval verschilt wat je van een auto mag verwachten. Hoe oud is hij? Voor welke prijs kocht je de auto? Hoeveel kilometer staat er op de teller? Wat heeft de verkoper verteld over de staat van de auto? Je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid als koper, dat heet de onderzoeksplicht. Heb je een proefrit gemaakt? Heb je goed gekeken of de auto deugdelijk was? Heb je je verdiept in hoe betrouwbaar de verkoper is? Dat speelt allemaal mee bij het bepalen van wat je bij aankoop kon verwachten van wat je kocht.
Een groot discussiepunt is natuurlijk altijd of het gebrek dat je ontdekt er al was toen je de auto kocht. Het eerste half jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. Als die niet aan kon tonen dat het gebrek nog niet bestond toen hij de auto verkocht, dan moet hij het probleem voor jou oplossen. Na 6 maanden ligt de bewijslast bij jou en draai je meestal zelf op voor de reparatiekosten. De conformiteit zelf is echter niet aan die termijn gebonden. Het gaat er steeds om wat je zou mogen verwachten bij aankoop.
Discussie over non-conformiteit
Non-conformiteit kan tot nogal wat discussie leiden. Want je verkoper kan een heel andere interpretatie dan jij hebben van wat hij beloofd heeft, en van wat je kon verwachten bij aankoop. Ook over de vraag wat normaal gebruik van de auto is, kan discussie ontstaan. Pas als de zaak voor de rechter komt, wordt er een definitief oordeel over de conformiteit geveld.
Als je extra garantie van de verkoper krijgt, al dan niet tegen bijbetaling, omzeil je veel van deze discussies. Je kan je immers beroepen op de voorwaarden van de garantie zelf, en bij BOVAG garantie, de voorwaarden van de BOVAG. Maar ook bij die extra garantie kan er soms een meningsverschil ontstaan. Bij een garage die bij de BOVAG aangesloten is, kan de BOVAG bemiddelen in een conflict.
Autoverkopers niet altijd duidelijk over regels
Er zijn regels, maar niet alle autoverkopers zijn daar duidelijk over. Radar kreeg van consumenten te horen dat er nog steeds verkopers zijn die verplichte rijklaarmaakkosten bovenop de aangeboden prijs rekenen. Je mag als verkoper alleen extra kosten rekenen als ze voor de koper niet noodzakelijk zijn om weg te kunnen rijden. Ook zijn er garages die op de site standaard garantie op elke occasion beloven, maar in de showroom vertellen dat je zonder een extra pakket toch echt geen garantie hebt. En dan zijn er nog garages die zeggen dat je zonder extra garantie bij te kopen pech hebt als de auto ineens stilvalt zodra je om de hoek bent.
Kortom, voor je je in de showroom mee laat slepen door mooie verkooppraatjes, moet je als consument goed weten waar je recht op hebt. Als een verkoper zegt dat je zonder bijbetalen geen garantie hebt, dan klopt dat niet. En voor een deel van de autoverkopers is er werk aan de winkel om klanten eerlijk voor te lichten over wat ze kopen en welke rechten ze daarbij hebben.