Netwerk in Nederland goed voorbereid op drukte door thuiswerkers
De komende weken geldt voor iedereen het verzoek om waar nodig thuis te werken. Ook raadt de regering af om je vrienden en familie op te zoeken, want het coronavirus moet zoveel mogelijk ingedamd worden. De internetverbindingen thuis wordt daarom een stuk meer belast. Zijn de netwerken daarop berekend?
Radar vroeg aan KPN en VodafoneZiggo hoe zij met de hogere belasting omgaan. De twee bedrijven hebben samen het overgrote deel van de netwerkinfrastructuur van Nederland in handen. De bedrijven zeggen inderdaad een stijging in het netwerkgebruik te zien, maar kunnen het momenteel nog prima aan.
Kwart meer belasting op het netwerk
KPN vertelt tegen Radar dat het bedrijf maandag een toename van 25 procent zag op zijn netwerk. Ook werd het mobiele netwerk 78 procent zwaarder belast voor telefoongesprekken ten opzichte van een 'normale' maandag.
Het bedrijf ziet ook een toename in hoeveel er gebruikgemaakt wordt van diensten als Netflix en televisie, maar op een gemiddelde zondag gaat dat nog altijd harder. Ook dinsdag was een drukke dag, maar niets problematisch.
VodafoneZiggo geeft aan een lichte verhoging van drukte te zien, maar die valt ten opzichte van pieken tijdens bijvoorbeeld voetbalfinales of Formule 1-races in het niet. Als mensen problemen ondervinden, is het volgens de woordvoerder waarschijnlijker dat die te wijten zijn aan apparatuur bij de gebruiker zelf.
Doordeweekse drukte vooralsnog geen probleem
Wat voor de telecomproviders voordelig is, is dat normaal gesproken de weekenden de zwaarste tijden zijn. Mensen kijken meer televisie en zitten meer op Netflix. Netwerkbedrijven hebben daarvoor ruim voldoende capaciteit beschikbaar.
Nu men doordeweeks meer gebruikmaakt van het internet, wordt de apparatuur, die berekend is op de belasting op het weekend, niet veel zwaarder belast, alleen vaker. Tot op heden heeft dat nog geen problemen opgeleverd.