Het pakketpuntenprobleem: 'Service bieden is bijna niet te doen'
Kleding, schoenen, boeken en speelgoed: we bestellen steeds vaker spullen online, en sturen die ook net zo makkelijk weer terug. Afgelopen jaar zijn maar liefst 600 miljoen pakketten verscheept. Dat zijn er zo'n anderhalf miljoen per dag. Maar plek voor al die pakketten is er steeds minder. Pakketpunten stoppen omdat ze de stroom niet meer aankunnen. Waar moet je heen met je pakket?
'Winkeliers lopen over', ziet ook Gert Koudijs van de branchevereniging voor postale en bancaire retailers (VVP). 'Opslagruimte is vaak een probleem. Het kost veel tijd en het levert bijna niks op'.
André Brundel heeft een Primerazaak in Amersfoort. Hij begon het pakketpunt in 2003. 'In het begin hadden we gemiddeld zo'n veertig uitgaande pakketjes per dag. Maar dat is inmiddels veranderd. Afgelopen december had ik een paar honderd uitgaande pakketten per dag en ook nog een paar honderd mensen die pakketjes retour zonden. Die komen allemaal in de winkel en staan in een lange rij te wachten. De klanten die komen voor een wenskaart of een pakje sigaretten lopen dan de winkel voorbij'.
Lees ook de uitslag van ons Testpanelonderzoek:
Ongemak bij het pakketpunt: 'Daar heb je háár weer'
'Het kost alleen maar geld'
Brundel is ook niet te spreken over de vergoeding van PostNL. 'Dat is ver onder de maat, het kost alleen maar geld'. Voor een pakketje krijgt hij 20 cent en voor een pakket met antwoordnummer zoals naar webshops als Zalando, maar 11 cent. 'Als je naar arbeidstijd gaat kijken, kan dat totaal niet uit'.
Koudijs van de VVP vindt dat de bezorgdiensten zoals grote spelers PostNL en DHL dit moeten zien als collectief probleem: 'Ze moeten gezamenlijk kijken: hoe krijgen we pakketjes bij de consument? Gratis thuisbezorgen bestaat niet. Alles kost geld. Als mensen niet thuis zijn en ze willen het niet bij de buren laten bezorgen, komt het toch bij een pakketpunt binnen. De winkelier staat er dubbel in: die wil graag de service bieden, maar door de enorme toename is het bijna niet te doen. Er komt veel ergernis van, niet alleen bij de winkelier, maar ook bij de consument.'
Oplossing: neutrale pakketpunten?
Als mogelijke oplossing ziet Koudijs centrale neutrale pakketpunten, dus niet exclusief voor PostNL of DHL. Daarmee kun je de druk spreiden.
In de studio praten we verder over mogelijke oplossing in de toekomst met René de Koster, hoogleraar logistiek en operationeel management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.