Wat heb jij aan de komst van Amazon.nl?
Vanaf vandaag is het dan echt zover. De webwinkelgigant Amazon is ook actief in Nederland. Op Amazon.nl heb je de keuze uit ruim honderd miljoen producten, verdeeld over meer dan dertig categorieën. Het motto van Amazon is 'groot aanbod, lage prijzen'. Maar is dat zo?
Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging voor webwinkels Thuiswinkel.org: 'Met de komst van Amazon komt er een hele grote speler naar Nederland. Dat gaat de markt behoorlijk opschudden.'
De komst van Amazon biedt ook mogelijkheden
Moeten de webwinkels zich nu zorgen maken? Bol.com en alle andere (web)winkels zullen volgens Jongen in ieder geval moeten anticiperen op de komst van Amazon naar Nederland. Daarnaast bieden er zich voor andere bedrijven en consumenten juist kansen aan.
Jongen: 'Er zijn veel bedrijven die producten via online marktplaatsen, zoals Bol.com en Zalando verkopen. Zij kunnen nu ook producten via Amazon verkopen. Daar wat er wat te kiezen valt, is altijd goed. Dat geldt voor zowel consumenten als bedrijven.'
Amazon biedt een lagere commissie aan verkopers dan bijvoorbeeld Bol.com doet. 'Dat heet concurrentie. Daar kunnen verkopers van profiteren door over te stappen en daardoor meer marge over te houden. (Web)winkels die daar niet in meegaan, zullen iets anders te bieden moeten hebben om mee te concurreren', aldus Jongen.
Motto: 'Groot assortiment, kleine prijzen'
Een goed voorbeeld van een onafhankelijke winkel met een bijzonder propositie is volgens Jongen Coolblue. 'Zij brengen grote producten, zoals een wasmachine persoonlijk bij de mensen thuis en bieden een hele goede service. Zij onderscheiden zich door echt iets anders aan te bieden', aldus Jongen.
Lees ook: Webwinkels geven liever weg dan dat ze laten retourneren
Heb jij vandaag ook al een mail van Amazon gehad? Daarin stond: 'Welkom bij het nieuwe Amazon.nl. Groot assortiment, kleine prijzen.' Volgens Jongen betekent de komst van Amazon voor jou vooral een groter aanbod met meer keus, een ander type service en een andere klantbeleving. Het is nog maar de vraag of Amazon lagere prijzen aan zal bieden.
Dat zou voor de consument natuurlijk een mooie bijkomstigheid zijn. Amazon neemt veel internationale aanbieders mee en kan daarmee met de prijzen spelen. Voor (web)winkels daarentegen zal het lastig zijn om in de prijzen mee te kunnen concurreren.
Fysieke Amazon in Nederland
Volgens Jongen zorgt de komst van de webwinkelgigant ervoor dat een nieuwe groep consumenten wordt aangesproken en meer consumenten hun producten online zullen gaan kopen.
Jongen: 'De winkels in de winkelstraat die op dit moment nog geen webshop hebben, zullen dat zeker gaan voelen.' Om te voorkomen dat fysieke winkels uit het straatbeeld verdwijnen, zullen zij zich wellicht meer moeten richten op een webshop of er voor moeten zorgen dat zij de consument iets anders te bieden hebben dan anderen.
Op de vraag of Amazon met een fysieke winkel naar Nederland komt, antwoord Jongen: 'Ik verwacht voorlopig nog geen fysieke winkel in Nederland. Amazon is nog volop aan het experimenteren met het aanbod in fysieke winkels in andere landen. Op lange termijn moeten we er wel rekening mee houden, maar dat zal nog wel even duren.'
'We moeten Amazon goed in de gaten houden'
D66 Kamerlid Kees Verhoeven is van mening dat we goed op moeten passen voor Amazon: 'Het lijkt heel leuk vanwege de verkoop van veel producten, maar Amazon probeert spullen heel goedkoop te verkopen en zo concurrenten uit de markt te drukken om vervolgens de prijzen weer te verhogen.'
Verhoeven: 'Wat D66 betreft moeten we dat als kamer en als kabinet heel goed in de gaten houden in het belang van alle consumenten in Nederland.'
Lees ook: Amazon verwijdert producten die coronavirus beweren te genezen
Volgens Jongen moeten partners van online marktplaatsen, zoals Amazon, zich aan bepaalde wet- en regelgeving houden. Helaas blijkt uit eerder onderzoek van Radar dat niet alle partners zich hier aan houden.
Daarom adviseert Jongen: 'Koop je producten bij een verkoper met het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. Dan heb je als consument meer rechten wanneer er iets misgaat.'