Een 'foutje' of structurele misstanden? Testpanel toont problemen aan
Een autofabrikant die tóch alle schade vergoedt. De grote Nederlandse banken die naam-nummercontrole weer invoeren. Hypotheekverstrekkers die een campagne opzetten om mensen over risico's te informeren. En een wettelijke minimumnorm voor vitaminen nadat blijkt dat veel mensen bijwerkingen ondervinden. Bedrijven móeten wel reageren als uit onderzoek van het Radar Testpanel blijkt dat veel mensen hetzelfde probleem ondervinden. Daarmee is het panel al 16 jaar een belangrijk onderdeel van Radar, dat dit jaar 25 jaar bestaat. Wat heeft het panel bereikt?
Met de ervaring van velen kan Radar een vuist maken tegenover instanties die er een potje van maken. Daartoe wordt eind 2003 het Radar Testpanel in het leven geroepen: om de ervaringen en meningen van grote groepen mensen te bij elkaar te brengen, via online vragenlijsten. Bijna direct telt het panel tienduizenden leden. Inmiddels zijn dat er ruim 70.000. Mannen en vrouwen van allerlei opleidingsniveaus, uit alle hoeken van het land. Daarmee heeft Radar de afgelopen 16 jaar het nodige voor elkaar gekregen: aandacht voor problemen, maar ook oplossingen, regelgeving en financiële compensatie.
Bedrijven ter verantwoording geroepen
Regelmatig roept Radar instanties ter verantwoording, met de cijfers van het Radar Testpanel in handen. Zo denken veel mensen dat je bank bij een overschrijving controleert of de naam en het rekeningnummer overeenkomen. Terwijl banken dat na de overstap op IBAN niet meer deden. 99 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan die controle wél te willen. Een jaar later voeren de banken de naam-nummercontrole (weer) in.
Wanneer er in 2005 meldingen rondgaan over problemen met de elektrische ramen van Audi, Seat, Skoda en Volkswagen, zegt de fabrikant dat er niets aan de hand is. Radar stuurt een vragenlijst aan ruim 3500 bestuurders van deze automerken. Wat blijkt? 20 procent heeft problemen met de ramen. De cijfers tonen aan dat het defect geen incident is. Het resultaat: iedereen krijgt de volledige schade vergoed.
Mensen met een aflossingsvrije hypotheek zijn zich vaak niet bewust van de risico's: je kunt je huis kwijtraken als je de hypotheek niet alsnog kunt aflossen. Banken zeggen hun klanten hierover te informeren, maar doen dat niet: nog geen 1 op de 5 mensen uit het panel is benaderd. Een cijfer om de banken mee om de oren te slaan. Die komen daarop in actie: ze nemen contact op met hun klanten en starten een campagne om consumenten tijdig te waarschuwen.
Problemen met implantaten aangetoond
De problemen waar consumenten mee te maken krijgen, zijn niet enkel financieel. Op het gebied van gezondheid ben je overgeleverd aan artsen en etiketten. Waarom worden ernstige complicaties met implantaten niet bekend gemaakt? Uit vragenlijsten onder de panelleden in 2014 en 2017 blijkt dat er niet zelden iets mis gaat. Het onderzoek brengt zaken aan het rollen. Het is de voorloper van een wereldwijd onderzoek dat Radar samen met dagblad Trouw opzet over de misstanden rondom medische implantaten. Dat heeft inmiddels tot de nodige maatregelen geleid in binnen- en buitenland.
Onschuldige middelen? Gebruikers melden bijwerkingen
Een te hoge dosering vitamine B6 kan eveneens gezondheidsklachten opleveren, zoals ook blijkt uit het panelonderzoek. 43 procent van de respondenten die deze vitamine als supplement slikt, heeft geen idee hoeveel ze dagelijks binnenkrijgen. Waarom stoppen fabrikanten zoveel B6 in hun producten als dat schadelijke gevolgen kan hebben? Kort na het onderzoek kondigt de minister een maximumnorm voor vitamine B6-pillen aan.
Voelspriet van de samenleving
Met het Testpanel peilt Radar ook regelmatig de mening van consumenten. Daardoor wisten wij je in 2014 al te vertellen dat mensen graag een verbod op het gebruik van je telefoon op de fiets zouden zien. Ook het vuurwerkverbod werd destijds al enthousiast verwelkomd. Het appverbod op de fiets is afgelopen jaar ingegaan, en een vuurwerkverbod lijkt er in 2020 te komen.
Laat jouw mening en ervaring ook meetellen
Dit is slechts een fractie van zaken die het Radar Testpanel boven water heeft gehaald. Alle uitslagen vind je online. Wil jij ook je ervaringen en mening laten meetellen? Het helpt Radar om consumentenproblemen aan het licht te brengen, en bedrijven en instanties ertoe te bewegen hun producten en diensten te verbeteren. Meedoen is gratis, je meldt je aan via deze online intake-enquête.